eBoligadvokat

Kategori: city_guide (10)

A guide of the city

Roskilde

Roskilde

Roskilde forener bylivet med fri natur og højt til himlen. I byen er der gode muligheder for indkøb, shopping, spise og masser af kulturelle oplevelser, mens skove, overdrev og Roskilde Fjord breder sig mod nord. I bydelene Trekroner og Musicon er der fokus på moderne, bæredygtigt projektbyggeri med respekt for de traditionelle omgivelser. Bydelene er stadig under udvikling og vil for fremtiden huse massevis af boliger og virksomheder.

Afstande


Max 8 minutter
til nærmeste togstation


max 8 minutter
til RO’s Torv butikscenter


10 minutter
til Roskilde Havn


24 minutter
til København H (Roskilde St.)

Hvad koster det at bo i Roskilde?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 26.675 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Roskilde Kommune
Kommuneskat: 25,2 %
Grundskyld: 24,3 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Cleady

Om Roskilde

Byen generelt

Roskilde er en af Danmarks ældste byer, med beliggenhed ud til den sydligste del af Roskilde Fjord. Byen ligger placeret centralt på Sjælland, og er samtidig Danmarks 10. største med knap 51.000 indbyggere. Grundet sin placering og gennemførte infrastruktur, har Roskilde længe udgjort et regionalt knudepunkt med Holbækmotorvejen, Roskilde Station og Roskilde Lufthavn som markante faktorer for transporten på Sjælland. Byen er med sit miks af byliv og fri natur et populært sted for både unge, ældre og dem midt imellem.

Flere områder af Roskilde har det seneste årti været under voldsom forandring, med bydelene Trekroner og Musicon som brændpunkter for byudvikling og nybyggeri. Udviklingen føjer til det allerede store udvalg af muligheder i Roskilde, og skaber synergi mellem det moderne og det traditionelle.

Roskilde Havn
Ro's Torv

Hvad kendetegner området?

Roskilde besidder et væld af muligheder. Med alt fra oldgamle seværdigheder, over uddannelsesinstitutioner, til topmoderne kulturhuse er der noget for enhver. Særligt vikingeskibsmuseet ved Roskilde havn, Roskilde Domkirke fra 1175, årligt tilbagevendende Roskilde Festival, og det populære RO’s Torv shoppingcenter i midtbyen udgør yndede destinationer for både beboere og besøgende året rundt. Roskilde besidder desuden et enormt udvalg af dagligvarebutikker, erhvervsområder, uddannelsesmuligheder mm. og gør derfor stedet til en optimal base for hele familien.

Den gennemførte infrastruktur sikrer transporten både i og uden for byen. Holbæk motorvejen sørger for let adgang til det resterende Sjælland, mens den lokale lufthavn ofte benyttes som afgangspunkt for nationale forretningsrejser. Togafgangene fra både Roskilde og Trekroner station fungerer desuden som et springbræt til et væld af destinationer. Heraf kan Københavns Hovedbanegård nås på knap 25 minutter.

Naturen, i form af fjorden og de omkringliggende skov- og engarealer, byder på store, åbne områder. Her er plads til både sport, leg og afslapning, og definerer i høj grad Roskilde som en by med stor diversitet og massevis af muligheder.

Bydele under udvikling

Trekroner

Trekroner udgør det travleste område i Roskilde når det kommer til byudvikling. Bydelen omkring Roskilde Universitet fungerer som udbygningsområde for Roskilde Kommunes boliger, erhverv og institutioner, og har på sigt til formål at fungere som et reelt bysamfund, hvor boliger, institutioner og erhverv komplimenterer hinanden.

Byggerierne i Trekroner er opført med både arkitektonisk variation og sammenhæng i fokus. Størstedelen af komplekserne besidder derfor hver deres kendetegn, dog uden at stå ud fra mængden. Nybyggeriet er i Trekroners tilfælde særligt koncentreret omkring det nordøstlige hjørne, samt det travle område omkring Trekroner Center og Trekroner station.

Trekroner er særligt kendt for sit miks af byliv og fri natur. Bydelen er placeret i den nordøstligste del af Roskilde, med kort afstand til både centrum og store grønne arealer. Få hundrede meter nordpå breder sig således et stort område med skovarealer, overdrev og marker – størstedelen til fri afbenyttelse for offentligheden. Desuden udgør Trekroner station, beliggende umiddelbart ved Trekroner Center, et godt udgangspunkt for transporten til det resterende Sjælland, med hyppige afgange alle ugens dage.

Trekroner
Musicon

Musicon

Musicon er en ny bydel nær det centrale Roskilde. Her er der lagt særlig vægt på kreativiteten – en faktor som spiller ind for både design og indhold i områdets bygninger. Flere boligbyggerier skyder op i bydelen, akkompagneret af foreninger, virksomheder og et væld af kulturinstitutioner. Således huser Musicon et museum, en kunstskole, flere spisesteder, en skaterhal, øvelokaler, et danseteater, og meget mere.

Musicon ligger på den tidligere betonvarefabriks grund, og udgør som resultat af bydelens placering, et attraktivt afsæt for projektbyggeri. Musicon er placeret lige mellem Roskilde Dyrskueplads og Roskilde Station, hvorfor beboere har let adgang til størstedelen af byens tilbud. De fleste områder i byen kan på kort tid nås både til fods og på cykel, mens den effektive offentlige transport faciliterer færdslen rundt i området.

De nye, bæredygtige byggerier i Musicon er arkitektonisk inspireret af de oprindelige industribygninger, som stadig er at finde i det centrale Roskilde. Hensigten har således været at skabe sammenhæng mellem de nye og de gamle byggerier i området. Området anses som et af Roskildes kreative vækstcentre, med et solidt fundament af kulturelle organisationer og startupvirksomheder huserende i området.

Det er planen for den videre udvikling af Musicon, at der i bydelen lægges fortsat vægt på kultur og iværksætteri. Visionen lyder på 1.000 boliger og lige så mange virksomheder når bydelen er færdigudviklet.

Beboerne om Roskilde

Charlotte

Roskilde er et skønt sted at bo, masser af indkøbsmuligheder i såvel specialforretninger, indkøbscenter og ugentligt torvemarked, skønt bymiljø med mange aktiviteter, f.eks. gratis koncerter i Byparken og så har vi tæt til skov, havn og strand. Byen er hele tiden i udvikling, her er mange tilbud til alle aldre, skoler, pasningstilbud og fritidsmuligheder, herunder biograf og ny istandsat svømmehal. Hvis storbyen trækker, så tager det 25 min., så står vi på Københavns Hovedbanegård. Vi er meget glade for vores Roskilde.

– Charlotte Meyer

IrmaByen

Rødovre

Rødovre er en forstad til København, hvor der primært bygges i den nye bydel IrmaByen. IrmaByen ligger i Rødovres sydvestlige del og er et nyopført område, der forener boliger med stor diversitet, grønne områder og friluftslivsaktiviteter. Her kan man bo tæt på arbejdspladser og midt i naturen til priser, der er til at betale.

 

Hvad findes i IrmaByen og Rødovre?

Afstande


8,8 km
til Rådhuspladsen


5 minutter
til børneinstitutioner, skole og fritidsaktiviteter


10 minutter
til Rødovre S-togsstation (gående)


3 km
til Damhussøen

Hvad koster det at bo i IrmaByen, Rødovre?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 29.842 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Rødovre Kommune
Kommuneskat: 25,7 %
Grundskyld: 30,8 ‰
Kirkeskat: 0,72 %

Cleady

At bo i Rødovre

Generelt om Rødovre

Rødovre er en by og kommune vest for København, placeret op ad bl.a. Frederiksberg, Brøndby og Herlev. Kommunen er især populær blandt børnefamilier eller unge par, der stadig ønsker at have det urbane liv inden for rækkevidde. Dette mærker man i Rødovres kvarterer, hvor parcelhuse med tilhørende haver pryder bybilledet – det perfekte sted for et yngre par at stifte familie. Derudover smelter Rødovre sammen med den resterende del af den Københavnske vestegn, når man kigger på boligudbuddet.

Langs Roskildevej er kontrasten slående. Man har Rødovres flotte natur med høje træer og grønne græsarealer på den ene side samt enorme, grå og triste betonblokke på den anden side. Disse betonblokke er blevet udsmykket med malerier langs siderne for at skabe flere nuancer i bybilledet.

Rødovre
Damhussøen

En forstad med natur, tilbud og kort afstand til København

Rødovre byder på flot natur med bl.a. Damhussøen, der fungerer som Rødovres løbebane – en tur rundt om søen er på 3,5 km. I Rødovre findes desuden både søer, vandhuller, mose, vandløb, skov og græsningsarealer. De mange forskellige naturtyper er årsag til, at man finder et både rigt og spændende dyre- og planteliv her midt i byen. Ydermere har Rødovre en fin tradition for sport og idræt med flere græsarealer perfekte til boldspil, tennisbaner, skøjte- og sportshal. Sportshallen, Rødovrehallen, er velegnet til og har derfor ofte kunstudstillinger og koncerter for både unge og gamle. Rødovre har derudover traditionsrige sportsklubber med fodboldklubben Avarta samt ishockeyholdet Rødovre Mighty Bulls.

Rødovre er en klassisk forstad, hvor man nemt og hurtigt kan komme til indre København, mens man samtidig får mere fredelige kvarterer, når man drejer væk fra Rødovres hovedveje, som Jyllingevej, Roskildevej og Tårnvej. Dele af Rødovre har dog noget af Københavns summen, hvor butikker og caféer i stueetagen giver byen dét liv, som flere nybyggede bydele har svært ved at få skabt.

Rødovre Centrum

Rødovre Centrum er navnet på hele Københavns vestegns indkøbsmekka og shoppingcenter. Centret indeholder over 160 butikker og har tilhørende biograf, hvilket gør centret til et sted, hvor alle aldre kan handle stort og småt, dyrt og billigt, mens unge bruger det som møde- og hænge ud-sted. I Rødovre Centrum finder man desuden både fitness, legeland og lægeklinikker. Rødovre Centrum ligger indenfor kort afstand til IrmaByen.

Rødovre Centrum

IrmaByen: Rødovres nye bydel

Som navnet afslører, lå her tidligere dagligvarekæden Irmas hovedkontor. De 135.000 kvadratmeter bliver i løbet af de kommende år udbygget med i alt ca. 1.000 nye boliger, og IrmaByen vil huse omkring 3.000 mennesker.

IrmaByen har fokus på spændende og varieret arkitektur placeret midt i områdets smukke, grønne områder. Selvom man kun er 8 km fra Københavns Rådhusplads, er priserne langt mere overkommelige end tættere på byen.

IrmaByen er for alle: Børnefamilier, singler og aktive ældre. Her vil være grundlag for et helt særligt fællesskab med tryghed og nærvær og korte afstande til arbejdspladser, skoler, institutioner og fritidstilbud.

Kaffetårnet

Kaffetårnet er med den tilhørende plads IrmaByens hjerte. Man har fra toppen udsigt over hele Rødovre og det meste af København. Kaffetårnet er fredet, og med sine 34 meter er Kaffetårnet nogenlunde på højde med Rundetårn på Købmagergade i København.

Kaffetårnet har gennem tiden har været kommunens største arbejdsplads, hvilket er med til at skabe et bånd mellem den nye bydel, IrmaByen, og fortidens Rødovre. Kaffetårnet er stedet, hvor der er blevet eksperimenteret med smagsnuancer og nytænkning inden for Irmas kaffe, hvor formålet altid har været at skabe kvalitet. Det samme gør sig gældende for den nye bydel, der som udgangspunkt for byggerierne har lænet sig op ad Rødovre Kommunes arkitekturpolitik “Rammer om livet”.

IrmaByen er delt op i en sydlig og en nordlig del. I midten ligger Kaffetårnet med en plads, der skal være et socialt mødested. På pladsen vil der være en legeplads, en skaterpark og petanquebaner. Ideen er, at det skal blive et madtempel, hvor man kan tage på café, handle nye, økologiske madvarer og samtidig kunne være aktiv. Et kulturelt og gastronomisk centrum. Der plantes også æbletræer og brombær, så pladsen kan opleves med flere sanser.

Det er derudover planen, at lokale idrætsforeninger skal have adgang til nye baner og faciliteter i Kaffetårnet og pladsen omkring.

Gennem området etableres offentlige stier, som kobles sammen med stier i naboområderne, således at det kommer alle beboere til gavn, og så de nye boliger knyttes sammen med de omkringliggende områder. Den grønne karakter, som kendes fra naboområdet, Espelunden, videreføres ind i området. Stierne samles ved Kaffetårnet, hvor der opstår en centerplads midt i området. Det grønne område og pladsen, som også skaber forbindelse til Vestvolden og Espelunden, bliver områdets største rekreative og sociale mødested.

Kaffetårnet, IrmaByen

Arkitektur og byudvikling i IrmaByen

Det er ønsket med området, at det skal fremstå som en varieret by med stor diversitet. Da man i opstartsfasen af projektet skulle konkretisere tanker og idéer for, hvordan områdets potentiale skulle udfoldes, valgte man at sammensætte en tænketank bestående af kloge hoveder inden for felter som arkitektur, danskernes bovaner og -tendenser samt byplanlægning. Tænketanken fik til opgave at skræddersy bylivet i IrmaByen og har taget udgangspunkt i, at det ikke er nok med flotte mursten. En by er nemlig mere end bare bygninger og byrum. En by behøver et autentisk byliv. Nye boligområder og bydele oplever ofte en form for social sygdom, der kendes som “New Town Blues”, der skyldes, at alle beboere er tilflyttere og derfor skal finde sig til rette. Det er småt med netværk, fællesskaber eller sammenhængskraft, grundet det lave kendskab tilflytterne imellem. Tænketanken har derfor især fokuseret på at skabe en inviterende social infrastruktur, der skal gøre IrmaByen levende fra dag ét.

Arkitekterne bag IrmaByen, Gröning Arkitekter, kalder det omfattende projekt for en ‘moderne by til det moderne menneske’. De skriver på deres hjemmeside: “Vi lever ikke snorlige liv i dag, og vi bevæger os hen imod et samfund gearet til individuelle ønsker. IrmaByen vil give plads til at leve aktive, gode liv med rum til forskellighed.”

Derudover har arkitekterne gennemtænkt bebyggelserne, så alle boliger har optimale lysforhold og udsigt til grønne områder, der bliver opført eller allerede er i området.

Bæredygtighed i IrmaByen

Rødovres nye bydel bygger på væsentlige værdier inden for bæredygtighed og har taget sit afsæt i principperne fra Nordic Built Charters 10 punkter for bebyggede omgivelser, der sikrer et design med bæredygtige løsninger i et helhedskoncept.

Opførelsen af IrmaByen har bl.a. været med fokus på håndteringen af regnvand, hvor områdets byhuse, rækkehuse og punkthuse vil få grønne tage, der vil kunne optage 50-80% af al nedbør. Derudover vil der blive etableret seks kanaler og søer, der vil fungere som regnvandsbassiner.

Energikilder som fjernvarme, solceller og solpaneler sikrer en lav CO2-udledning i sammenhæng med gældende bygningsreglements høje krav til isolering. Der vil samtidig være mulighed for at etablere solceller på villaer, seniorboliger samt de højeste bygninger i bydelen. Endvidere er der fokus på brug af materialer, der kan genbruges, som ikke er en begrænset ressource og gerne materialer, der er genbrugt.

For at skabe optimale forudsætninger for social bæredygtighed er der indrettet stisystemer, der sikrer, at cyklister og fodgængere har gode forbindelser i hele området, som beskrevet i afsnittet om Kaffetårnet. Der er indrettet løberuter, og området indeholder generelt tilbud til styrkelse af fritidslivet i form af sport og kunst.

Bæredygtighed i IrmaByen

Beboerne om IrmaByen?

Valby byguide

Valby

Før i tiden blev Valby set som en forstad til København. Man kunne stå på toppen af Valby Bakke og skue ud over København, mens man kunne kigge den anden vej, og se en forstad separeret fra resten af hovedstaden. Dette er ovre. Den massive tilflytning til København har gjort, at København har bredt sig til flere bydele, hvilket har medført, at Valby nu udgør en integreret del af hovedstaden. Valby har masser at tilbyde, der emmer af storby og minder om andre bydele tættere på København, men bydelen har også forhold, der er unikke i københavnske sammenhænge.

Afstande


20 minutter
til Rådhuspladsen (cykel)


Max 12 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


Max 8 minutter
Spinderiet med adskillige indkøbsmuligheder (cykel)


8 minutter
til motorvejstilkørsel (E20)

Hvad koster det at bo i Valby?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 32.342 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Advice Ejendomsadministration

Valby byliv

Valby Langgade og området ved Valby st.

Valby har rigtig meget at byde på. Valby Langgade løber fra toppen af Valby Bakke langs Søndermarken. På strækningen fra dér hvor den “flader ud” omkring krydset ved Toftegårds Allé/Søndre Fasanvej og til Langgade St. finder man et område, hvor der kan drages sammenligninger med en klassisk landsby. Her er mange små specialbutikker, som kontrast til de store butikskæder. Her eksisterer også et fremragende miljø med caféer og restauranter med stor variation – fra de lækkersultne til de kræsne feinschmeckere.

Området omkring Valby St. tager tankerne til indre Nørrebro med specialbutikker i stueetagen på firetagersbygninger med varierende facader. De omkringliggende gader har masser af liv med mennesker i alle aldre og typer. Gaderne ved Valby St. har masser af stemning og området summer af København, på trods af bydelens placering et par kilometer fra indre by. Området omkring stationen har det meste af, hvad et bymenneske ønsker med bl.a. kebabsteder, tatovører og sushiforretninger.

Valby Station
Nybyggeri Valby

Områder med i Nybyggeri i Valby

Hvis man bevæger sig syd ad Gammel Køge Landevej, rammer man de nybyggede kvarterer. Kvartererne byder på en masse murstensbyggerier – alle med hyggelige gårdmiljøer med legepladser til børn eller små boldbaner til både børn og unge. Området omkring Grønttorvet har, på trods af sin status som ikke-færdigt, flere boliger til såvel unge som ældre. Stedet er let tilgængeligt med offentlig transport og på cykel, hvilket gør området attraktivt for pendlere. Hvis man er interesseret i projektkøb eller leje af projektbolig i eller omkring København, er Grønttorvet eller Valby Maskinfabrik oplagte steder at kigge.

Mange dele af Valby har generelt en vibe af ungdom og byens energi passer til og tiltrækker unge. Grønttorvet byder på nymoderne arkitektur med flotte højhuse, familievenlige rækkehuse og bebyggelser i tre etager med både ejer-, andels- og lejeboliger til familier, unge, ældre og alt ind i mellem. Grønne facader, plantekasser, solceller på taget samt grønne tage sikrer, at Grønttorvets ånd og historie videreføres og bliver en del af den moderne bydel.

Valby er samtidig et populært sted for forældrekøb, da mange af boligerne i Valby er andelsboliger, og dermed billigere at investere i. Flere af nybyggerierne i Valby er også andelsboliger, hvilket gør det attraktivt for forældre at købe projektbyggerier i Valby.

Valbys villakvarterer

Valby er også kendt for sine kvarterer placeret op ad både Vesterbro, Frederiksberg og Carlsberg Byen, der henvender sig til et andet klientel. Disse områder byder på flotte villaer og en familievenlig sjæl. Denne del bærer især præg af Københavns vokseværk de senere år, hvor børnefamilier med drømmen om egen have og ambitionen om stadig at kunne bo i en del af København har en tendens til at vælge Valbys villakvarterer. Her tilbyder Valby nemlig noget som andre af Københavns familiefyldte bydele som Østerbro, Nordhavn m.fl. ikke har i samme omfang; muligheden for at boltre sig udendørs på egen matrikel. Disse kvarterer har på trods af at være omringet af storbyens pulserende liv mere landsby over sig, og passer derfor optimalt til familier, der ønsker sig mere end en lejlighed med altan og en legeplads i gården, tæt på det centrale København.

En mangfoldig by i hovedstaden

Man kan derfor sige, at Valby er en ganske mangfoldig by, hvor man både bor tæt på karrieren, kulturelle tilbud og byens summen, men stadig med områder, hvor man finder en vis form for landsbyro. Byens tiltrækningskraft og den massive tilflytning til hovedstaden har medført, at Valby har fulgt resten af Københavns stigende café- og huspriser og på flere parametre er Valby ikke længere at se som en forstad til København, men en integreret del af hovedstaden.

Valby Langgade
Grønttorvet logo

Grønttorvet: Københavns nye, spirende bydel

Grønttorvet er en helt ny spirende bydel, hvor du kan udleve drømmen om det grønne liv i Valby. Det oprindelige engros-Grønttorv flyttede i 2015 til Høje Taastrup og gav dermed plads til en transformation af området til en moderne, levende bydel med 2.200 boliger for alle aldersgrupper. Området var først tiltænkt navnet Ny Valby, men i 2016 faldt det endelig valg på Grønttorvet. Den 1. juli 2017 flyttede de første beboere ind.

Det er FB Gruppen, der i samarbejde med PKA pension har købt og udviklet arealet på størrelse med 22 fodboldbaner. Byplanen er baseret på Polyforms vinderforslag og indeholder bl.a. fem huse på 50-80 meter, som markante landemærker. Centralt for området bliver desuden Grønttorvsparken, som anlægges i midten som bydelens grønne åndehul. Fra 2021 vil parken være et samlingssted for beboerne med plads til fællesskab, afslapning og aktiviteter. Tro mod historien anlægges Grønttorvsparken med en “plantage”, hvor frugter, bær og nødder skal være lige til at plukke.

Et attraktivt grønt område

Grønne omgivelser og fokus på fællesskab sikrer, at Grønttorvet vil fortsætte i samme grønne ånd som tidligere, mens forskellige detaljer i arkitekturen vil minde beboere og besøgende om områdets helt unikke historie.

Som beboer på Grønttorvet er det meste i gå- eller cykelafstand. Med kun otte minutter til Rådhuspladsen i bil er Grønttorvet centralt placeret tæt på masser af oplevelser og aktiviteter. Herudover får du alle daglige behov dækket i lokalområdet. Indkøbsmuligheder og børneinstitutioner er inden for kort afstand, mens et rigt café- og butiksliv byder på muligheder og oplevelser for alle aldersgrupper. Der åbner således to institutioner på Grønttorvet, mens endnu flere butikker og restauranter forventes at komme til, efterhånden som bydelen udvikles.

Grønttorvet har været et meget attraktivt område, det ses f.eks. ved at andelsboligerne i Iris Hus blev solgt og reserveret på ganske få timer. Hans-Bo Hyldig, der er administrerende direktør i FB Gruppen, udtalte:

Interessen for Iris Hus har været helt overvældende fra alle aldersgrupper. Men især unge mennesker og forældrekøbere viser stor interesse for vores andelsboligprojekter. Ejermarkedet i København er dyrt at komme ind på som ung, og netop derfor er andelsboliger en fantastisk boligform, da unge mennesker her kan komme ind på boligmarkedet.

Grønttorvet, Valby

Grønttorvets historie og udvikling

Københavns Grønttorv har siden 1950’erne været stedet hvor frugt-, grønt- og blomsterhandlere hver dag solgte deres varer til butikker i København og omegn.

Oprindeligt foregik dette på Israels Plads, men da området ikke længere kunne understøtte den stigende trafik og de mange handlende flyttede man i 1958 derfor Grønttorvet til Valby, der på daværende tidspunkt endnu ikke var blevet en etableret del af hovedstaden.

Her fik boderne bedre plads og tag over hovedet, så både udstillerne og de handlende ikke længere skulle trodse vejr og vind. Det resulterede i en øget handel og flere besøgende i Valby.

I Valby havde Grønttorvet derfor en central placering i den sjællandske handel af frugt og grønt – kun få produkter blev solgt på gårdene eller direkte til butikkerne. Grønttorvet var derfor dagligt velbesøgt af handlende fra over 2.700 detailbutikker i København, Sjælland og dele af Sverige.

I midten af 00’erne gentog historien sig, da der igen opstod et behov for vækstmuligheder og man flyttede derfor Grønttorvet til Høje Taastrup. Sammen med den nye lokation rebrandede man også torvet, så det nu går under navnet Copenhagen Markets.

Flytningen af torvet til Høje Taastrup efterlod et område med bygninger med et enormt potentiale. FB Gruppen erhvervede sig grunden og lokalerne for at opføre Valbys nye bydel, Grønttorvet.

Grønttorvets byggerier

Valby Maskinfabrik

Lejelejligheder i nybyggerier centralt i Valby

På den tidligere F.L. Smidth-grund skabes den nye bydel Valby Maskinfabrik. Området har en helt central placering i Valby nær særdeles gode forbindelser til offentlig transport, omgivet af tre store S-togsstationer, heriblandt Valby st., som ligeledes også sikrer både regionaltog- og busforbindelser. Derudover vil Ny Ellebjerg st., som ligger kun 1.000 m. fra Valby Maskinfabrik, være endestationen for Sydhavnsmetroen.

Nye bygninger eksisterer i harmoni med historiske, nyrenoverede bygninger: DFEs vision med Valby Maskinfabrik er at skabe et byrum, der dels består af nye, moderne lejeboliger, og dels består af en genskabelse af grundens oprindelige fabriksbygninger. Disse renoveres, så de møder moderne virksomheder og boligejere og -lejeres behov. Kombinationen af bolig og erhverv, samt bevarelsen af den historiske sjæl, skaber en unik atmosfære i Valby Maskinfabrik, hvor der er rum til alle.

Valby Maskinfabrik

Spinderiet

Spinderiet Valby

Valbys moderne indkøbscenter

Spinderiet er et moderne indkøbscenter, hvor man finder alt det, man har brug for uanset alder og køn. Her er mode, personlig pleje, bolig, elektronik, sport, fritid, dagligvarer og ikke mindst lækre kulinariske oplevelser samlet på ét sted.

Spinderiets vision er at samle mennesker og at skabe den rette stemning med lige præcis dét mix af butikker, der passer valbygenserne og samtidig skaber en hyggelig atmosfære. Der løber en tråd af socialt samvær og kreativitet gennem Spinderiet, hvor byen samles.

Derudover afholdes der i Spinderiet flere offentlige arrangementer. Der er flere børnevenlige aktiviteter og shows, udstillinger for voksne samt hyppigt afholdt unikke madbod-events.

Spinderiets kvalitet bekræftes af kåringen som årets Citycenter i 2017.

Spinderiet er opkaldt efter De Danske Bomuldsspinderiers fabrik, der blev opført på stedet i 1906-1907 og i sin samtid var en moderne arbejdsplads med travle spindepiger og effektiv halvmekanisk produktion.

Valbyparken

Københavns næststørste park

I Valbyparken kan du både opleve vild natur, plejet park, skov og fine temahaver. I parken er der også en frisbeebane samt en café, som har åbent fra maj til september samt Københavns Kommunes største naturlegeplads.

Naturlegepladsen

I Valbyparken findes Danmarks største naturlegeplads, hvor der er plads til en masse udendørs leg med udfordringer, der kan få pulsen op.
Legepladsen bliver brugt til masse forskellige aktiviteter og arrangementer f.eks. pædagogiske projekter, børnefødselsdage, familiesammenkomster, rollespil, sport eller blot til at nyde en solrig dag i naturskønne omgivelser.
Visionen med legepladsen er at skabe et alternativ til kommercielle forlystelsesparker, hvor alle kan komme kvit og frit for at lege og opleve naturens udfoldelsesmuligheder og sanseindtryk. Haven har i sig selv meget at byde på og flere haver kan nydes af hele familien.

De mange haver

Valbyparken har flere imponerende haver, da der eksisterer hele 17 cirkelformede temahaver. F.eks. den store Rosenhave, der har mere end 12.000 rosenplanter plantet på et areal af cirka to fodboldbaner. Man kan også finde H.C. Andersens Orientalske Have, hvor man kan gå på eventyr, mens der også er lavet en handicapvenlig have.

I 1994 startede moderniseringen af parken, da Københavns Kommune mente, at man manglede en overordnet og klar indre struktur. Parken så ens ud overalt, hvor end man færdedes, og det var vanskeligt at orientere sig. Målet med parkrenoveringen har været at skabe og videreudvikle en moderne park med en indre sammenhæng og nogle markante landskabelige elementer, der gør parken unik og tiltrækker mange mennesker. Et vigtigt aspekt er at fremme byøkologien og give naturen et stort spillerum.
Derudover er der sommerkoncerter i Valbyparken, hvor bl.a. Grøn Koncert kommer forbi.

Valbyparken

Valby Vandkulturhus

Valby Vandkulturhus

En energivenlig svømmehal

Valby Vandkulturhus ligger ved siden af Valbyhallen og er en svømmehal for hele familien. Valby Vandkulturhus har varmtvandsbassin, legeområder med grotter, en lille rutchebane, stillezone, tunnel med modstrøm og vandfald.

På første sal finder man et stort wellnessområde, hvor der er flere forskellig slags sauna; aroma-, panorama- og infrarød sauna. Wellnessområdet er tilgængeligt for alle svømmehallens besøgende.

Valby Vandkulturhus er en lavenergisvømmehal, hvor der er fokus minimering af energiforbruget uden at gå på kompromis med funktionaliteten. Vandkulturhuset bruger omtrent en fjerdedel mindre energi end tilsvarende anlæg i Danmark.  Energien kommer fra et 120 kvm stort solcelleanlæg på taget.

Svømmehallen er kommunestøttet, hvilket gør priserne ganske overkommelige.  

Boldklubben Frem - Essens af Valbys historie

Valbys mangfoldighed og diversitet samlet ét sted

Hvis man er til en anderledes oplevelse, spiller Boldklubben Frem på Valby Idrætspark. Boldklubben Frem eller “Frem” i folkemunde er en sportsklub, der skriger af den mangfoldighed, man finder i Valby. Her flager fansene med regnbuefarvede gayrightsflag, mens ‘Hus Forbi’-sælgere serverer fadøl i boderne til familiefædre, der tager et afbræk fra husets pligter og arbejdsugens stress. Dette kan opleves på det mindeværdige Valby Idrætspark, der er et levende museum i dansk fodboldhistorie.

Boldklubben Frem

Udvidet metrosystem til Valby

Valby bliver forbundet til resten af Københavns metronetværk med den kommende metrostation ved Ny Ellebjerg. Sydhavnslinjen, der stopper og starter ved Ny Ellebjerg vil bl.a. køre forbi Sydhavn (Mozarts Plads, Sluseholmen, Enghave Brygge og Havneholmen) og herefter forbinde til Citylinjen som kan bringe dig til  Hovedbanegården, Rådhuspladsen, Kongens Nytorv og Nordhavn. Metroudvidelsen med Sydhavnslinjen åbner i midten af 2024.

Beboerne om Valby?

Malene

Valby har alt hvad man skal bruge af både indkøb, shopping og café muligheder.

Der bliver bygget mange nye boliger i Valby og det er helt tydeligt, at der er ved at forme sig en ny bydel omkring Ny Ellebjerg station.

Længere mod “det gamle Valby” er der super hyggeligt! Om sommeren sidder folk på fortorvscaféerne og drikker et glas vin langs brostenene på Valby Langgade, og stemningen er helt unik!

– Malene Dominic

Sydhavnen

Sydhavnen

Ud fra prognoser vil Københavns indbyggertal stige med 100.000 frem til 2025. I den forbindelse er Sydhavn udpeget som byudviklingsområde. Planen er at samle boliger samt erhverv ved det attraktive havneområde, og mange spår Sydhavn til at blive Københavns mest hippe område om få år.

Hvad findes i Københavns Sydhavn?

Afstande


10-20 minutter
til Rådhuspladsen (cykel)


max 7 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


10 minutter
til Fisketorvet og alle dets muligheder (cykel)


5 minutter
til motorvejstilkørsel (E20)

Hvad koster det at bo i Sydhavnen?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 40.391 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Cleady

Skabelsen af byen

Aalborg Universitet

I sommeren 2012 overtog AAU CPH Nokias bygninger på A.C. Meyers Vænge og Frederikskaj – og etableringen af et campus i Københavns Sydhavn var en realitet. Alle aktiviteter i hovedstadsområdet blev nu samlet under samme tag – bl.a. rykkede også Statens Byggeforskningsinstitut, som hidtil havde haft lokaler i Hørsholm, til Sydhavnen.

Derudover blev der også plads til at tilbyde private virksomheder lokaler direkte på campus. I dag er Nokias tidligere erhvervsbygninger forvandlet til et moderne universitetscampus med et godt studentermiljø, laboratorier, værksteder, studiearbejdspladser mv.

Aalborg Universitets to bygninger bliver forbundet af en ikonisk glasbro, der om natten er lyst op i forskellige farver, som giver et smukt genskær i kajen, den strækker sig over.

Aalborg Universitet
Sluseholmen karrébyggeri

Det unikke karrémiljø

Intentionen er at skabe karakteristiske byområder, hvor havneløbets vandflade med nye kanaler rækker helt ind i bebyggelsen. Boliger placeres attraktivt i forhold til friarealer/kanaler, mens bygninger, der har erhvervsformål, sikres gode adgangsforhold.

Vandfladerne i Københavns Sydhavn og Frederiksholmsløbet udgør væsentlige herlighedsværdier og bliver et naturligt rekreativt omdrejningspunkt for den fremtidige anvendelse sammen med parkarealet mod H. C. Ørstedværket.

Karré- og kanalmiljøet skal gøre Sydhavn til Danmarks svar på Amsterdam og Venedig.

Sydhavns bydele

Det gamle Sydhavn

Den gamle del af Sydhavn er et af de mest autentiske områder af København. Hvis man skelner mellem det nybyggede område, der er indhegnet af O2-motorvejen og Sydhavnsgade og havnen, og det gamle Sydhavn, så er der væsentlige forskelle. Det nybyggede område er for de nye københavnere; de tilflyttende børnefamilier, børn af forældrekøbere og andre, der har pengene til at betale for nogle af Danmarks højeste kvadratmeterpriser. Vest for Sydhavnsgade ligger det, man før kendte som Sydhavn, men i dag betegnes som ‘det gamle Sydhavn’ eller ‘det rigtige Sydhavn’.

Målt på bl.a. indkomst, uddannelse, ledighed, antal beboere på overførselsindkomst, enlige og antal boliger under 60 m² er området et af Danmarks fattigste. Mange betegner det som det ægte København, fordi det er København før byfornyelsen. Rustikt og autentisk i en sådan grad, at det skriger Olsen Banden. Hvor det nyopførte Sydhavn bliver skinnende og charmerende i moderne storby-stil, er ‘det ægte Sydhavn’ mere i retning af en bodega-bydel (her snakker vi ikke Craft beer- og dyr rødvin, men smøger og håndbajere) og kendt for sin unikke selvforståelse. Værdimæssigt er der et godt stykke mellem det nye og det gamle Sydhavn. De to områder der dog ved at smelte sammen. Det bliver nok ikke et møde på midten rent værdimæssigt, men tilflyttere er (også) begyndt at indtage den gamle del af Sydhavn.

 

Pernille Steensgaard, Weekendavis-journalist og forfatter til flere bøger om København og københavnerne udtalte til Euroman i december 2015:

At gå en tur i Sydhavnen (‘det gamle Sydhavn’ red.) er som at gå en tur i det gamle København. Det, der var, er det, der er. Det er så provinsgammelt. Ikke engang i Københavns Nordvest-kvarter, Sydhavnens tvilling, er det sådan. Jeg håber, at der i en by som København kan være heller og frikvarterer væk fra alt det ordnede og regulerede, og de steder findes stadig i Sydhavnen. Men hver måned har København en tilvækst på op mod 1.000 mennesker, og mange er begyndt at opdage Sydhavnen.”

Det gamle Sydhavn
Sluseholmen

Sluseholmen

Sluseholmen er en aktiv bydel. Området er i høj grad præget af nærværet til vandet og er i konstant bevægelse med masser af aktivitet. Folk er på løbe-, gå- og cykelture overalt i området. Der er både liv i vandet, fugle i luften, kajak på tur, og nye bygninger skyder op. Området er alt andet end statisk. Og frem for alt er Sluseholmen tæt på det meste. Tæt på grønne områder, 15 minutter fra Rådhuspladsen og kun 10 minutter til lufthavnen. Bydelen er inspireret af hollandske kanalbyer, og Sluseholmen skal være Københavns pendant til dette.

I 2020 er det planlagt at skabe et sundhedshus til alle Sluseholmens beboere. Her vil der både være læger, speciallæger, fysioterapeuter og fitnesscenter. Desuden vil der i gadeplan være et apotek.

Den overordnede plan for Sluseholmen er udformet af den hollandske arkitekt Sjoerd Soeters, der lader sig inspirere af ”Java-øen” og ”Borneo-øen” i Amsterdam. Sluseholmen består af otte boligøer, hvor større og mindre byhuse står skulder om skulder og danner sammenhængende karreer. Atmosfæren veksler mellem intime kanalmiljøer og områder med udsyn til de omgivende havneområder.

Teglholmen

På Teglholmen er du tæt på bylivets glæder i Indre By. Tager du havnebussen fra Teglholmens Østkaj, kommer du afslappet ind til Nyhavn på godt en halv time og kan opleve hele Københavns Havn på vejen. Er det i stedet shopping i Field’s der trækker, bringer bussen dig derhen på få minutter.

På Teglholmen er alt i nærheden. Det betyder, at et udvalg af indkøbsmuligheder, den nye skole i Sydhavnen og flere daginstitutioner ligger en kort gåtur fra din nye bolig. I det hele taget er alt det der gør, at logistikken nemt går op i forhold til arbejde, indkøb og børn, inden for mindre end 500 meter fra din nye bopæl.

Teglholmen er et område i udvikling, og med placeringen i Københavns kanalløb er Teglholmen en enestående chance for at kombinere både by og natur. Her kan bl.a. nævnes den korte afstand til shoppingcentret Fisketorvet og Københavns Rådhusplads kontra det naturskønne Amager Fælled på den modsatte side af vandet. Københavns Kommune har vedtaget en udbygning af Metronettet, således der bliver etableret en metrostation ved Teglholmen, ligesom der er planer om en cykel- og gangbro til Amager Fælled, hvilket blot vil gøre Teglholmen endnu mere attraktiv. Teglholmen udvikles til at blive en moderne kanalby med nye boliger, havnebassiner, lystbådehavn, forretninger, samt en ny folkeskole og daginstitutioner. Alt dette er med til at skabe en helt unik stemning og gøre området familievenligt og maritimt.

Fra Teglholmen sejler den ikoniske havnebus (991 og 992), der tager dig op gennem Københavns Havn til bl.a. Operaen, Nyhavn og Refshaleøen.

På grænsen mellem Teglholmen og Enghave Brygge har Nordea Ejendomme opført et kvarter ved navn Frederiks Brygge. Her er smukke alléer med store platantræer, brostensbelagte forhaver med beplantede hegn og plantekasser, tagterrasser og grønne gårde. Bydelens samlingspunkt er havnebassinet, der er udformet, så der opstår en sydvestvendt plads. Her er liv, leg og lange sommeraftner. Du kan købe italienske delikatesser i Stålhallen, og om få år kan du sidde på en af de hyggelige caféer og nyde udsigten over vandet.

Havnebussen Teglholmen
Frederiks Brygge

Enghave Brygge

Gammelt industrikvarter med potentiale for erhverv, boliger og byrum.

Idéen om at opføre et nyt Enghave-kvarter stammer fra Borgerrepræsentationens helhedsplan for Sydhavnen fra 2002. Derudover har tre teams af rådgivere – Juul | Frost Arkitekter (for By & Havn), Gröning Arkitekter (for Nordicom) og Danielsen Architecture (for JM Danmark) – i samarbejde med Københavns Kommune udarbejdet en samlet plan for Enghave Brygge. Denne går ud på at omdanne Enghave Brygge til et attraktivt område, der kan tiltrække de nye københavnere. Dette gøres ved at sammenføre kanaler, havnebad, offentlige transportmuligheder samt nybyggeri til en samlet bydel.

Det tidligere havne- og industriområde ved H.C. Ørstedværket skal blive til bolig og erhverv – den optimale mulighed for at bo og arbejde i København.

Byrummet vil bestå af en 700 m lang hovedkanal, Enghave Kanal, der fungerer som karré. Karréen har varierende bredder, der skaber byrum med mulighed for ophold. H. C. Ørstedværkets område med det store røde kraftværk, skorstene, rørføringer, siloer og DieselHouse, er blevet et museum. Derudover vil der på sigt kunne byudvikles, såfremt værket ændrer status til kun at være et anlæg, der bruges ved spidsbelastning.

Udvidet metrosystem til Sydhavn

En udbygning af Københavns Metro med en ny linje fra Hovedbanegården til Ny Ellebjerg via Sydhavnen er vedtaget og forventes at åbne i 2024. Sydhavnsmetroen får stop ved Havneholmen, Frederiksholmløbet, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg.

Den nye metrolinje vil give et stort løft til hele området og gøre det endnu mere attraktivt at bo og arbejde i byområderne i Sydhavnen.

Beboerne og besøgende om Sydhavnen?

Natascha - beboer

Vi er utroligt glade for at bo med udsigt til vandet og med masser af frisk luft, når man går udenfor døren. Det er stadig et område i udvikling og spændende at følge. Det virker også som om beboerne føler et større ansvar for området og har lyst til at forme det i en positiv retning.

– Natascha Nielsen

Nordhavn

Nordhavn

Nordhavn i København er det mest ambitiøse byudviklingsprojekt i Skandinavien. Fra at være et industrielt havneområde udvikles området til et nyt, attraktivt byområde med boliger, butikker, arbejdspladser og skoler. Med en overdådig udsigt til Øresundskysten samt indsejlingen til Københavns havneanlæg, er Nordhavn nabo til det livlige Østerbro, og city er kun en kort cykeltur derfra.

Med direkte adgang til Øresund og havnebassinerne på den ene side og Østerbro på den anden har Nordhavn en helt unik placering lige ved indsejlingen til Københavns havn. Områdets gamle industri tænkes ind i den nye arkitektur, så nyt møder gammelt – og havn møder by. Butikker, caféer og shoppingmuligheder blander sig med boliger og gør området til en selvstændig bydel med eget liv og et helt særligt præg – helt ned til kajkanten.

Afstande


7 minutter
til Rådhuspladsen (bil)


max 5 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


2 minutter
til havet (gående)


6,6 km
til motorvejstilkørsel (Helsingørmortorvejen)

Hvad koster det at bo i Nordhavn?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 61.421 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Advice Ejendomsadministration

Historie

Nordhavn fra 1800 til i dag

Nordhavnen er et havneanlæg, der blev anlagt i slutningen af 1800-tallet nær af Øresundskysten. Det gjorde man ved at inddæmme og opfylde området i Svanemøllebugten nord for Københavns Frihavn. Der var stigende behov for plads pga. en voksende havneindustri og tiltagende skibsfart. Frihavnen var blevet anlagt omkring år 1894 i et forsøg på at fastholde transithandlen i skærpet konkurrence med Hamborg. Frem til 1931 blev der løbende opfyldt yderligere områder og bl.a. Nordbassinet, Redmolen og Sundmolen blev anlagt og inkluderet i frihavnen. Herefter var det område, vi kender i dag, formet.

Københavns Kommune og regeringen indgik i 2005 en aftale om udvikling af Nordhavn. I 2008 blev dette igangsat med en international konkurrence om “fremtidens bæredygtige by”. I foråret 2013 blev det første byggeri påbegyndt i Århusgade-kvarteret.

I dag danner området rammerne om forskellige aktiviteter, der omhandler Københavns Havn. Der findes desuden færgeleje, containerterminaler og fisketorve, ligesom der findes erhvervsvirksomheder som Bruun Rasmussen Kunstauktioner A/S og Mærsk Olie og Gas A/S.

Nordhavn fik i 2013 sit eget postnummer, 2150, og blev dermed for alvor anset som en ny selvstændig bydel.

Nordhavn

Udviklingsprojektet

Nordhavn

Skandinaviens mest ambitiøse byudviklingsprojekt

Størsteparten af Nordhavns areal ejes af By & Havn, der har påbegyndt en omfattende udvikling af området, som har udsigter til en gennemgribende opdatering over de næste 40 år. Et konsortium bestående af Cobe, Sleth, Polyform og Rambøll står bag vinderforslaget, der er i fuld gang med at blive realiseret. Nordhavn er på papiret Skandinaviens største og mest ambitiøse byudviklingsprojekt til dato og vil give rum til 40.000 beboere og 40.000 arbejdspladser.

Fremtidens bæredygtige by

Nordhavns bæredygtige vision

‘Fremtidens Bæredygtige By’ er på samme tid overskriften og visionen for Nordhavn. Det tidligere industrikvarter er under forandring til en helt ny, bæredygtig bydel. Bæredygtighed skal her forstås i alle begrebets facetter og ikke blot som miljømæssig ansvarlighed.

Seks underpunkter til den overordnede vision har dannet ramme for konkurrenceopdraget og sørget for, at alle aspekter af bæredygtighed blev tænkt ind. Fremtidens Bæredygtige By er på én og samme tid: en miljøvenlig by, en levende by, en by for alle, en by ved vandet, en dynamisk by, en by med grøn trafik.

Nordhavn Konditaget Lüders

Områder i Nordhavn

Amerika Plads

Amerika Plads er en ny indbydende bydel nær vandet. Det er et fælles projekt mellem By & Havn, TK-Development og den hollandske arkitekt Adriaan Geuze fra tegnestuen West 8.

Visionen bag projektet har været at udvikle et bykvarter med unikke muligheder – og dermed skabe høj kvalitet, udfordrende og tidsløst arkitektur samt tæt bebyggelse mellem beboerne, der skal være med til at skabe liv i kvarteret.

Resultatet af det fælles samarbejde har tildelt bydelen prisbelønnede bolig- og erhvervsbyggerier. Derudover er den aktive færgeterminal, caféer og supermarkeder med til at gøre dagligdagen mere funktionel og attraktiv.

By & Havn har været forgangsbillede for at modernisere området, men har dog samtidig beholdt de historiske værdier. Under opførelsen af nye bygninger på Amerika Plads blev den gamle Frihavnens Station fra 1895 demonteret og opbevaret et andet sted. Efterfølgende blev den genopført midt på Amerika Plads, til stor glæde for beboerne.

Marmormolen

By & Havn står for en stor del af udviklingen af Nordhavn og har haft en gennemgående rolle i Marmormolens ombygning. Marmormolen huser både bolig og erhverv samt en helt ny havneåbning. Et særligt kendetegn ved Marmormolen er det stjerneformede byggeri, som er med til at skabe et internationalt miljø med særpræget arkitektur.

Marmormolen består af 259 lejeboliger, som har udsigt til vandet, og kanalerne indbyder til lange gåture. De brede trætrapper giver mulighed for at udfolde sig fysisk.

Navnet Marmormolen kommer af Frihavnens første industrivirksomhed, som hed Marmorværket og er en del af den grundlæggende tankegang for den ambitiøse byudvikling.

Som nabo til Marmormolen ligger FN Byen.

PenSam og By & Havn står bag byggeprojektet Marmorbyen, hvor alle lejligheder på i alt 27.895 m2 er solgt til den tyske kapitalforvalter Patrizia.

Marmormolen

Århusgadekvarteret

Århusgadekvarteret er Københavns nye havnekvarter, der udvikles og forandres til et nyt bykvarter med plads op til ca. 3.000 beboere og 7.000 arbejdspladser. Området er en sammensmeltning mellem gamle bygninger, siloer og kajakanlæg, som tilsammen skaber det nye byrum. Her er et gennemgående råt materialevalg som beton, asfalt, hårdt træ og stål, der står imod vind og vejr. Dette er med til at give Århusgadekvarteret en særlig karakter i form af det rustikke sammen med det gamle og forfinede udseende.

Århusgadekvarteret er skabt med en tankegang om, at det skal være trygt at færdes og opholde sig i kvarteret. Der er lagt stor vægt på trafiksikkerhed og tilgængelighed for fodgængere og cyklister. Trafikken afvikles ved lave hastigheder, da området fastsættes som gågade, dog er kørsel tilladt. Derudover er belysning en vigtig faktor for sikkerheden i Århusgadekvarteret, da det kan være med til at skabe et bedre overblik i gaderne og byrummene, til gavn for dem som benytter sig af området.

Trælastholmen

Idéen bag Trælastholmen er, at der skal udgraves flere nye kanaler, så det føles som om vandet trækkes ind i hjertet af kvarteret og på den måde forbinder Svanemøllebugten med Øresund. Langs de smukke kajkanter bliver der opført nye promenader, som skal være med til at skabe liv ved vandet.

Trælastholmen bliver det mest livlige kvarter i Nordhavnen. Bystrukturen kommer til at ligge tæt mellem de relativt små byggefelter med bygninger fra fire til seks etager. Der er planer om lette og elegante gangbroer mellem bygningerne, så det hele føles sammensmeltet og gennemført, og de lyse nuancer og facader er med til at sikre, at dagslys kommer til at reflektere ned i de tætte bebyggelser.

Trælastholmen
Levantkaj

Levantkaj

Som et led i byu