Gloove

Kategori: city_guide (8)

A guide of the city

Valby

Før i tiden blev Valby set som en forstad til København. Man kunne stå på toppen af Valby Bakke og skue ud over København, mens man kunne kigge den anden vej og kigge på en forstad separeret fra resten af København. Dette er ovre. Den massive tilflytning til København har gjort, at København har bredt sig til flere bydele, hvilket har medført, at Valby kan ses som en integreret del af hovedstaden. Valby har masser at tilbyde, der emmer af storby og minder om andre bydele tættere på København, men også forhold, der er unikke i københavnske sammenhænge.

Afstande


20 minutter
til Rådhuspladsen (cykel)


Max 12 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


Max 8 minutter
Spinderiet med adskillige indkøbsmuligheder (cykel)


8 minutter
til motorvejstilkørsel (E20)

Hvad koster det at bo i Valby?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 32.342 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Gloove

Valby byliv

Valby Langgade og området ved Valby st.

Valby har rigtig meget at byde på. Valby Langgade løber fra toppen af Valby Bakke langs Søndermarken. På strækningen fra dér hvor den “flader ud” omkring krydset med Toftegårds Allé/Søndre Fasanvej og til Langgade St. finder man det meste en “landsby” som Valby bør have. Her er mange små specialbutikker, som kontrast til de store butikskæder. Her eksisterer også et fremragende miljø med caféer og restauranter med mad til alle – fra de lækkersultne til feinschmeckere.

Området omkring Valby St. tager tankerne til indre Nørrebro med specialbutikker i stueetagen på firetagersbygninger med varierende facader. De omkringliggende gader har masser af liv med mennesker i alle aldre og typer. Gaderne ved Valby St. har masser af stemning og området summer af København trods at være et par kilometer væk fra indre by. Området omkring stationen har det meste af, hvad et bymenneske ønsker med bl.a. kebab-, tattoo- og sushiforretninger.

Områder med i Nybyggeri i Valby

Hvis man bevæger sig syd ad Gammel Køge Landevej, rammer man de nybyggede kvarterer. Kvarterne byder på en masse murstensbyggerier – alle med hyggelige gårdmiljøer med legepladser til børn eller små boldbaner til både børn og unge. Området omkring Grønttorvet, på trods af sin status som ikke-færdigt, har flere boliger til såvel unge som ældre. Stedet er let tilgængeligt med offentlig transport og på cykel, hvilket har medført, at området er attraktivt for pendlere. Hvis man er interesseret i projektkøb i nybyggerier i eller omkring København, er Grønttorvet eller Valby Maskinfabrik et oplagt sted at kigge.

Mange dele af Valby har generelt en vibe af ungdom og byens energi passer til og tiltrækker unge. Grønttorvet byder på nymoderne arkitektur med flotte højhuse, familievenlige rækkehuse og bebyggelser i tre etager med både ejer-, andels- og lejeboliger til familier, unge, ældre og alt midt i mellem. Grønne facader, plantekasser, solceller på taget samt grønne tage sikrer, at Grønttorvets ånd og historie videreføres og bliver en del af den moderne bydel.

Valby er derudover et populært sted for forældrekøb, da mange af boligerne i Valby er andelsboliger, hvilket gør det billigere at investere i. Flere af nybyggerierne i Valby er også andelsboliger, hvilket gør det attraktivt for forældre at købe projektbyggerier i Valby.

Valbys villakvarterer

Valby er også kendt for sine kvarterer placeret op ad både Vesterbro, Frederiksberg og Carlsberg Byen, der henvender sig til et andet klientel. Disse områder byder på flotte villaer og en familievenlig sjæl. Denne del bærer især præg af Københavns vokseværk de senere år, hvor børnefamilier med drømmen om egen have og ambitionen om stadig at kunne bo i en del af København har en tendens til at vælge Valbys villakvarterer. Her tilbyder Valby nemlig noget som andre af Københavns familiefyldte bydele som Østerbro, Nordhavn m.fl. ikke har i samme omfang; muligheden for at boltre sig udendørs på egen matrikel. Disse kvarterer har på trods af at være omringet af storbyens pulserende liv mere landsby over sig, hvilket derfor passer optimalt til familier, der ønsker sig mere end en lejlighed med altan og en legeplads i gården, men stadig ønsker at være en del af København.  

En mangfoldig by i hovedstaden

Man kan derfor sige, at Valby er en ganske mangfoldig by, hvor man bor både tæt på karrieren, kulturelle tilbud samt byens summen, men stadig med områder, der en vis form for landsbyro. Byens tiltrækningskraft og den massive tilflytning til hovedstaden har medført, at Valby har fulgt resten af Københavns stigende café- og huspriser og på flere parametre er Valby ikke længere at se som en forstad til København, men en integreret del af vor hovedstad.

Grønttorvet logo

Grønttorvet: Københavns nye, spirende bydel

Grønttorvet er en helt ny spirende bydel, hvor du kan udleve drømmen om det grønne liv i Valby. Det oprindelige engros-Grønttorv flyttede i 2015 til Høje Taastrup og gav dermed plads til en transformation af området til en moderne, levende bydel med 2.200 boliger for alle aldersgrupper. Området var først tiltænkt navnet Ny Valby, men i 2016 faldt det endelig valg på Grønttorvet. Den 1. juli 2017 flyttede de første beboere ind.

Det er FB Gruppen, der i samarbejde med PKA pension har købt og udvikler arealet på størrelse med 22 fodboldbaner. Byplanen er baseret på Polyforms vinderforslag og indeholder bl.a. fem huse på 50-80 meter, som markante landemærker. Centralt for området bliver desuden Grønttorvsparken, som anlægges i midten som bydelens grønne åndehul. Fra 2021 vil parken være et samlingssted for beboerne med plads til fællesskab, afslapning og aktiviteter. Tro mod historien for området anlægges Grønttorvsparken med en “plantage”, hvor frugter, bær og nødder skal være lige til at plukke.

Et attraktivt grønt område

Grønne omgivelser og fokus på fællesskab sikrer, at Grønttorvet vil fortsætte i samme grønne ånd som tidligere, mens forskellige detaljer i arkitekturen vil minde beboere og besøgende om områdets helt unikke historie.

Som beboer på Grønttorvet er det meste i gå- eller cykelafstand. Med kun otte minutter til Rådhuspladsen i bil er Grønttorvet centralt placeret tæt på masser af oplevelser og aktiviteter. Herudover får du alle daglige behov dækket i lokalområdet. Indkøbsmuligheder og børneinstitutioner er inden for kort afstand, mens et rigt café- og butiksliv byder på muligheder og oplevelser for alle aldersgrupper. Der åbner derudover to institutioner på Grønttorvet, mens endnu flere butikker og restauranter forventes at komme til, efterhånden som bydelen bliver til.

Grønttorvet har været et meget attraktivt område, det ses f.eks. ved at andelsboligerne i Iris Hus blev solgt og reserveret på ganske få timer. Hans-Bo Hyldig, der er administrerende direktør i FB Gruppen, udtalte:

Interessen for Iris Hus har været helt overvældende fra alle aldersgrupper. Men især unge mennesker og forældrekøbere viser stor interesse for vores andelsboligprojekter. Ejermarkedet i København er dyrt at komme ind på som ung, og netop derfor er andelsboliger en fantastisk boligform, da unge mennesker her kan komme ind på boligmarkedet.

Grønttorvets historie og udvikling

Københavns Grønttorv har siden 1950’erne været stedet hvor frugt-, grønt- og blomsterhandlere hver dag solgte deres varer til butikker i København og omegn.

Oprindeligt foregik dette på Israels Plads, men da området ikke længere kunne understøtte den stigende trafik og de mange handlende flyttede man i 1958 derfor Grønttorvet til Valby, der på daværende tidspunkt endnu ikke var blevet en etableret del af hovedstaden.

Her fik boderne bedre plads og tag over hovedet, så både udstillerne og de handlende ikke længere skulle trodse vejr og vind. Det betød handelen øgedes og flere besøgte Valby.

I Valby havde Grønttorvet derfor en central placering i den sjællandske handel af frugt og grønt – kun få produkter blev solgt på gårdene eller direkte til butikkerne. Grønttorvet var derfor dagligt velbesøgt af handlende fra over 2.700 detailbutikker i København, Sjælland og dele af Sverige.

I midten af 00’erne gentog historien sig, da der igen opstod et behov for vækstmuligheder og man flyttede derfor Grønttorvet til Høje Taastrup. Sammen med den nye lokation rebrandede man også torvet, så det nu går under navnet Copenhagen Markets.

Flytningen af torvet til Høje Taastrup efterlod et område med bygninger med et enormt potentiale. FB Gruppen erhvervede sig grunden og lokalerne for at opføre Valbys nye bydel, Grønttorvet.

Valby Maskinfabrik

Lejelejligheder i nybyggerier centralt i Valby

På den tidligere F.L. Smidth-grund skabes den nye bydel Valby Maskinfabrik. Området har en helt central placering i Valby nær særdeles gode forbindelser til offentlig transport, omgivet af tre store S-togsstationer, heriblandt Valby st., som ligeledes også sikrer både regionaltog- og busforbindelser. Derudover vil Ny Ellebjerg st., som ligger kun 1.000 m. fra Valby Maskinfabrik, være endestationen for Sydhavnsmetroen.

Nye bygninger eksisterer i harmoni med historiske, nyrenoverede bygninger: DFEs vision med Valby Maskinfabrik er at skabe et byrum, der dels består af nye, moderne lejeboliger, og dels består af en genskabelse af grundens oprindelige fabriksbygninger, der renoveres så de møder moderne virksomheder og boligejere og -lejeres behov. Kombinationen af bolig og erhverv, samt bevarelsen af den historiske sjæl, skaber en unik atmosfære i Valby Maskinfabrik, hvor der er rum til alle.

Spinderiet

Valbys moderne indkøbscenter

Spinderiet er et moderne indkøbscenter, hvor man finder alt det, man har brug for uanset alder og køn. Her er mode, personlig pleje, bolig, elektronik, sport, fritid, dagligvarer og ikke mindst lækre kulinariske oplevelser samlet på ét sted.

Spinderiets vision er at samle mennesker og at skabe den rette stemning med lige præcis dét mix af butikker, der passer valbygenserne og samtidig skaber en hyggelig atmosfære. Der løber en tråd af social samvær og kreativitet gennem Spinderiet, hvor byen samles.

Derudover bliver der afholdt flere arrangementer for alle i Spinderiet. Der er flere børnevenlige aktiviteter og shows, udstillinger for voksne samt hyppigt afholdt unikke madbod-events.

Spinderiets kvalitet bekræftes af, at Spinderiet blev kåret til årets Citycenter i 2017.

Spinderiet er opkaldt efter De Danske Bomuldsspinderiers fabrik, der blev opført på stedet i 1906-1907 og i sin samtid var en moderne arbejdsplads med travle spindepiger og effektiv halvmekanisk produktion.

Moderne betalingssystem ved parkering i Spinderiet

Når du kører ned i Spinderiets parkeringskælder, parkerer du blot din bil. Du skal ikke foretage dig yderligere. Din parkering starter fra det tidspunkt kameraerne registrerer din nummerplade, hvilket sker automatisk.

Har du parkeret i mindre end to timer, kan du frit forlade området uden at gøre mere.

Har du parkeret i mere end to timer, kan du betale i P-automaterne ved at indtaste din nummerplade. De første to timer er gratis, hvorefter det koster 10kr for 3. time, 20kr for 4. time og 30kr for 5. time og hver time herfra.

Valby Soho

Valby Soho -

Tekst om Valby Soho

Valbyparken

Københavns næststørste park

I Valbyparken kan du både opleve vild natur, plejet park, skov og fine temahaver. I parken er der også en frisbeebane samt en café, som har åbent fra maj til september samt Københavns Kommunes største naturlegeplads.

Naturlegepladsen

I Valbyparken findes Danmarks største naturlegeplads, hvor der er plads til en masse udendørs leg med udfordringer, der kan få pulsen op.
Legepladsen bliver brugt til masse forskellige aktiviteter og arrangementer f.eks. pædagogiske projekter, børnefødselsdage, familiesammenkomster, rollespil, sport eller blot til at nyde en solrig dag i naturskønne omgivelser.
Visionen med legepladsen er at skabe et alternativ til kommercielle forlystelsesparker, hvor alle kan komme kvit og frit for at lege og opleve naturens udfoldelsesmuligheder og sanseindtryk. Haven har i sig selv meget at byde på og flere haver kan nydes af hele familien.

De mange haver

Valbyparken har flere imponerende haver, da der eksisterer hele 17 cirkelformede temahaver. F.eks. er der den smukke, kæmpe Rosenhave, der har mere end 12.000 rosenplanter på et areal på cirka to fodboldbaner. En af de mest unikke haver i Danmark er derfor at finde i Valby. Man kan også finde H.C. Andersens Orientalske Have, hvor man kan gå på eventyr, mens der er også er lavet en handicapvenlig have.
I 1994 startede moderniseringen af parken, da Københavns Kommune mente, at den savnede en overordnet og klar indre struktur. Parken så ens ud overalt, hvor end man færdedes, og det var vanskeligt at orientere sig. Målet med parkrenoveringen har været og er at skabe og viderudvikle en moderne park med en indre sammenhæng og nogle markante landskabelige elementer, der gør parken unik og tiltrækker mange mennesker. Et vigtigt aspekt er at fremme byøkologien og give naturen et stort spillerum.
Derudover er der sommerkoncerter i Valbyparken, hvor bl.a. Grøn Koncert kommer forbi.
Derfor er Valbyparken en populær attraktion for alle aldersgrupper.

Valby Vandkulturhus

En energivenlig svømmehal

Valby Vandkulturhus ligger ved siden af Valbyhallen og er en svømmehal for hele familien. Valby Vandkulturhus har varmtvandsbassin, legeområder med grotter, en lille rutchebane, stillezone, tunnel med modstrøm og vandfald.

På første sal finder man et stort wellnessområde, hvor der er flere forskellig slags sauna; aroma-, panorama- og infrarød sauna. Wellnessområdet er tilgængeligt for alle svømmehallens besøgende.

Valby Vandkulturhus er en lavenergisvømmehal, hvor der er fokus på at minimere energiforbruget uden dog at gå på kompromis med funktionaliteten. Vandkulturhuset bruger omtrent en fjerdedel mindre energi end tilsvarende steder i Danmark.  Energien kommer fra et 120 kvm stort solcelleanlæg på taget.

Svømmehallen er kommunestøttet, hvilket gør priserne ganske overkommelige.  

Boldklubben Frem - Essens af Valbys historie

Valbys mangfoldighed og diversitet samlet ét sted

Hvis man er til en anderledes oplevelse spiller Boldklubben Frem på Valby Idrætspark. Boldklubben Frem eller “Frem” i folkemunde er en sportsklub, der skriger af den mangfoldighed, som man finder i Valby. Her flager fansene med regnbuefarvede gayrightsflag, mens ‘Hus Forbi’-sælgere serverer fadøl i boderne til familiefædre, der tager et afbræk fra husets pligter og arbejdsugens stress. Dette kan opleves på det mindeværdige Valby Idrætspark, der er et levende museum i dansk fodboldhistorie.

Udvidet metrosystem til Valby

Valby bliver forbundet til resten af Københavns metronetværk med den kommende metrostation ved Ny Ellebjerg. Sydhavnslinjen, der stopper og starter ved Ny Ellebjerg vil bl.a. køre forbi Sydhavn (Mozarts Plads, Sluseholmen, Enghave Brygge og Havneholmen) og herefter forbinde til Citylinjen som kan bringe dig til  Hovedbanegården, Rådhuspladsen, Kongens Nytorv og Nordhavn. Metroudvidelsen med Sydhavnslinjen åbner i midten af 2024.

Beboerne om Valby?

Malene

Valby har alt hvad man skal bruge, både af indkøb, shopping og café muligheder.

Der bliver bygget mange nye boliger i Valby og det er helt tydeligt, at der er ved at forme sig en ny bydel omkring Ny Ellebjerg station.

Længere mod “det gamle Valby” er der super hyggeligt! Om sommeren sidder folk på fortorvscaféerne og drikker et glas vin langs brostenene på Valby Langgade, og stemningen er helt unik!

– Malene Dominic

Sydhavnen

Sydhavnen

Ud fra prognoser vil Københavns indbyggertal stige med 100.000 frem til 2025. I den forbindelse er Sydhavn udpeget som byudviklingsområde. Planen er at samle boliger samt erhverv ved det attraktive havneområde, og mange forudser Sydhavn til at blive Københavns mest hippe område om få år.

Hvad findes i Københavns Sydhavn?

Afstande


10-20 minutter
til Rådhuspladsen (cykel)


max 7 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


10 minutter
til Fisketorvet og alle dets muligheder (cykel)


5 minutter
til motorvejstilkørsel (E20)

Hvad koster det at bo i Sydhavnen?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 40.391 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Gloove

Skabelsen af byen

Aalborg Universitet

I sommeren 2012 overtog AAU CPH Nokias bygninger på A.C. Meyers Vænge og Frederikskaj – og etableringen af et campus i Københavns Sydhavn var en realitet. Alle aktiviteter i hovedstadsområdet blev nu samlet under samme tag – bl.a. rykkede også Statens Byggeforskningsinstitut, som hidtil havde haft lokaler i Hørsholm, til Sydhavnen.

Derudover blev der også plads til at tilbyde private virksomheder lokaler direkte på campus. I dag er Nokias tidligere erhvervsbygninger forvandlet til et moderne universitetscampus med et godt studentermiljø, laboratorier, værksteder, studiearbejdspladser mv.

Aalborg Universitets to bygninger bliver forbundet af en ikonisk glasbro, der om natten er lyst op i forskellige farver, der giver et smukt genskær i kajen, den strækker sig over.

Aalborg Universitet
Sluseholmen karrébyggeri

Det unikke karrémiljø

Intentionen er at skabe karakteristiske byområder, hvor havneløbets vandflade med nye kanaler rækker helt ind i bebyggelsen. Boliger placeres attraktivt i forhold til friarealer/kanaler, mens bygninger, der har erhvervsformål, sikres gode adgangsforhold.

Vandfladerne i Københavns Sydhavn og Frederiksholmsløbet udgør væsentlige herlighedsværdier og bliver et naturligt rekreativt omdrejningspunkt for den fremtidige anvendelse sammen med parkarealet mod H. C. Ørstedværket.

Karré- og kanalmiljøet skal gøre Sydhavn til Danmarks svar på Amsterdam og Venedig.

Sydhavns bydele

Det gamle Sydhavn

Den gamle del af Sydhavn er et af de mest autentiske områder af København. Hvis man skelner mellem det nybyggede område, der er indhegnet af O2-motorvejen og Sydhavnsgade og havnen, og det gamle Sydhavn, så er der væsentlige forskelle. Det nybyggede område er for de nye københavnere; de tilflyttende børnefamilier, børn af forældrekøbere og andre, der har pengene til at betale for nogle af Danmarks højeste kvadratmeterpriser. Vest for Sydhavnsgade ligger det, man før kendte som Sydhavn, men i dag mere er kendt som ‘det gamle Sydhavn’ eller ‘det rigtige Sydhavn’.

Målt på bl.a. indkomst, uddannelse, ledighed, antal beboere på overførselsindkomst, enlige og antal boliger under 60 m² er området et af Danmarks fattigste. Mange betegner det som det ægte København, fordi det er København før byfornyelsen. Rustikt og autentisk i en sådan grad, at det skriger Olsen Banden. Området har en anden charme, hvor det nyopførte Sydhavn bliver skinnende og charmerende på en mere storby måde, er ‘det ægte Sydhavn’ en mere bodega-bydel (ikke Craft beer- og dyr rødvinsbodega, men en tilrøget bodega med flaskeøl for en 20’er) og derudover kendt for sin unikke selvforståelse. Værdierne er anderledes i denne del af Sydhavn og de ligger langt væk fra den nye del af Sydhavn. Men de to områder er ved at smelte sammen – ikke at de mødes på midten, men tilflyttere er (også) begyndt at indtage den gamle del af Sydhavn.

 

Pernille Steensgaard, Weekendavis-journalist og forfatter til flere bøger om København og københavnerne udtalte til Euroman i december 2015:

At gå en tur i Sydhavnen (‘det gamle Sydhavn’ red.) er som at gå en tur i det gamle København. Det, der var, er det, der er. Det er så provinsgammelt. Ikke engang i Københavns Nordvest-kvarter, Sydhavnens tvilling, er det sådan. Jeg håber, at der i en by som København kan være heller og frikvarterer væk fra alt det ordnede og regulerede, og de steder findes stadig i Sydhavnen. Men hver måned har København en tilvækst på op mod 1.000 mennesker, og mange er begyndt at opdage Sydhavnen.”

Det gamle Sydhavn
Sluseholmen

Sluseholmen

Sluseholmen er en aktiv bydel. Området er i høj grad præget af nærværet til vandet og er i konstant bevægelse med masser af aktivitet. Folk er på løbe-, gå- og cykelture overalt i området. Der er både liv i vandet, fugle i luften, kajak på tur og nye bygninger skyder op. Området er alt andet end statisk. Og frem for alt er Sluseholmen tæt på det meste. Tæt på indre by, grønne områder, 15 minutter fra Rådhuspladsen og kun 10 minutter til lufthavnen. Bydelen er inspireret af hollandske kanalbyer og Sluseholmen skal være Københavns pendant til dette.

I 2020 er det planlagt at skabe et sundhedshus til alle Sluseholmens beboere. Her vil der både være læger, speciallæger, fysioterapeuter og fitnesscenter. Desuden vil der i gadeplan være et apotek.

Den overordnede plan for Sluseholmen er udformet af den hollandske arkitekt Sjoerd Soeters, der lader sig inspirere af ”Java-øen” og ”Borneo-øen” i Amsterdam. Sluseholmen består af otte boligøer, hvor større og mindre byhuse står skulder om skulder og danner sammenhængende karreer. Atmosfæren veksler mellem intime kanalmiljøer og områder med udsyn til de omgivende havneområder.

Teglholmen

På Teglholmen er du tæt på bylivets glæder i Indre By. Tager du havnebussen fra Teglholmens Østkaj, kommer du afslappet ind til Nyhavn på godt en halv time og kan opleve hele Københavns Havn på vejen. Er det i stedet shopping i Fields der trækker, bringer bussen dig derhen på få minutter. 

Placering er centralt på Teglholmen. Det betyder, at flere indkøbsmuligheder, den nye skole i Sydhavnen og flere daginstitutioner ligger en kort gåtur fra din nye bolig. I det hele taget er alt det der gør, at logistikken nemt går op i forhold til arbejde, indkøb og børn, inden for mindre end 500 meter fra din nye bopæl.

Teglholmen er et område i udvikling og med placeringen i Københavns kanalløb er Teglholmen en enestående chance for at kombinere både by og natur. Her kan bl.a. nævnes den korte afstand til shoppingcentret Fisketorvet og Københavns Rådhusplads kontra det naturskønne Amager Fælled på den modsatte side af vandet. Københavns Kommune har vedtaget en udbygning af Metronettet, således der bliver etableret en metrostation ved Teglholmen, ligesom der er planer om en cykel- og gangbro til Amager fælled, hvilket blot vil gøre Teglholmen endnu mere attraktiv. Teglholmen udvikles til at blive en moderne kanalby med nye boliger, havnebassiner, lystbådehavn, forretninger, samt en ny folkeskole og daginstitutioner. Alt dette er med til at skabe en helt unik stemning og gøre området familievenligt og maritimt.

Fra Teglholmen sejler den ikoniske havnebus (991 og 992), der tager dig op gennem Københavns Havn til bl.a. Operaen, Nyhavn og Refshaleøen.

På Teglholmen har Nordea Ejendomme opført et kvarter ved navn Frederiks Brygge. Her er smukke alléer med store platantræer, brostensbelagte forhaver med beplantede hegn og plantekasser, tagterrasser og grønne gårde. Bydelens samlingspunkt er havnebassinet, der er udformet, så der opstår en sydvestvendt plads. Her er liv, leg og lange sommeraftner. Du kan købe italienske delikatesser i Stålhallen, og om få år kan du sidde på en af de hyggelige caféer og nyde udsigten over vandet.

Havnebussen Teglholmen
Frederiks Brygge

Enghave Brygge

Gammelt industrikvarter med potentiale for erhverv, boliger og byrum.

Idéen om at opføre et nyt Enghave-kvarter stammer fra Borgerrepræsentationens helhedsplan for Sydhavnen fra 2002. Derudover har tre teams af rådgivere – Juul | Frost Arkitekter (for By & Havn), Gröning Arkitekter (for Nordicom) og Danielsen Architecture (for JM Danmark) – i samarbejde med Københavns Kommune udarbejdet en samlet plan for Enghave Brygge. Denne går ud på at omdanne Enghave Brygge til et attraktivt område, der kan tiltrække de nye Københavnere. Dette gøres ved at sammenføre kanaler, havnebad, offentlige transportmuligheder samt nybyggeri til en samlet bydel.

Det tidligere havne- og industriområde ved H.C. Ørstedværket – skal blive til bolig og erhverv – den optimale mulighed for at bo og arbejde i København.

Byrummet vil bestå af en 700m lang hovedkanal, Enghave Kanal, der fungerer som karré. Karréen har varierende bredder, der giver byrum mulighed for ophold. H. C. Ørstedværkets areal med det store røde kraftværk, skorstene, rørføringer, siloer og DieselHouse, er blevet et museum. Derudover vil der på sigt kunne byudvikles, såfremt værket ændrer status til kun at være et anlæg, der bruges ved spidsbelastning.

Udvidet metrosystem til Sydhavn

En udbygning af Københavns Metro med en ny linje fra Hovedbanegården til Ny Ellebjerg via Sydhavnen er vedtaget og forventes at åbne i 2024. Sydhavnsmetroen får stop ved Havneholmen, Frederiksholmløbet, Slusenholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg.

Den nye metrolinje vil give et stort løft til hele området og gøre det endnu mere attraktivt at bo og arbejde i byområderne i Sydhavnen.

Beboerne og besøgende om Sydhavnen?

Natascha - beboer

Vi er utroligt glade for at bo med udsigt til vandet og med masser af frisk luft, når man går udenfor døren. Det er stadig et område i udvikling og spændende at følge. Det virker også som om beboerne føler et større ansvar for området og har lyst til at forme det i en positiv retning.

– Natascha Nielsen

Nordhavn

Nordhavn

Nordhavn i København er det mest ambitiøse byudviklingsprojekt i Skandinavien. Fra at være et industrielt havneområde udvikles området til et nyt, attraktivt byområde med spændende nybyggerier med boliger, butikker, arbejdspladser og skoler. Med en overdådig udsigt til Øresundskysten samt indsejlingen til Københavns havneanlæg, er Nordhavn nabo til det livlige Østerbro og City er kun en kort cykeltur derfra

Med direkte adgang til Øresund og havnebassinerne på den ene side og Østerbro på den anden har Nordhavn en helt unik placering lige ved indsejlingen til Københavns havn. Områdets gamle industri tænkes ind i den nye arkitektur, så nyt møder gammelt – og havn møder by. Butikker, caféer og shoppingmuligheder blander sig med boliger og gør området til en selvstændig bydel med eget liv og et helt særligt præg – helt ned til kajkanten.

Afstande


7 minutter
til Rådhuspladsen (bil)


max 5 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


2 minutter
til havet (gående)


6,6 km
til motorvejstilkørsel (Helsingørmortorvejen)

Hvad koster det at bo i Nordhavn?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 61.421 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Gloove

Historie

Nordhavn fra 1800 til i dag

Nordhavnen er et havneanlæg i nærheden af Øresunds kysten, der blev anlagt i slutningen af 1800-tallet. Det gjorde man ved at inddæmme og opfylde området i Svanemøllebugten nord for Københavns Frihavn. Der var stigende behov for plads pga. en voksende havneindustri og tiltagende skibsfart. Frihavnen var blevet anlagt omkring år 1894 i et forsøg på at fastholde transithandlen i skærpet konkurrence med Hamborg. Frem til 1931 blev der løbende opfyldt yderligere områder og bl.a. Nordbassinet, Redmolen og Sundmolen blev anlagt og inkluderet i frihavnen. Herefter var det område vi kender i dag formet.

Københavns Kommune og regeringen indgik i 2005 en aftale om udvikling af Nordhavn. I 2008 blev dette igangsat med en international konkurrence om “fremtidens bæredygtige by”. I foråret 2013 blev det første byggeri opstartet i Århusgade-kvarteret.

I dag danner området rammerne om forskellige aktiviteter, der omhandler Københavns Havn. Der findes desuden færgeleje, containerterminaler og fisketorve, ligesom der findes erhvervsvirksomheder såsom Bruun Rasmussen Kunstauktioner A/S og Mærsk Olie og Gas A/S.

Nordhavn fik i 2013 sit eget postnummer, 2150, og blev dermed for alvor anset som en ny selvstændig bydel.

Nordhavn

Udviklingsprojektet

Nordhavn

Skandinaviens mest ambitiøse byudviklingsprojekt

Størsteparten af Nordhavns areal ejes af By & Havn, der har påbegyndt en omfattende udvikling af området, som har udsigter til en gennemgribende opdatering over de næste 40 år. Et konsortium bestående af Cobe, Sleth, Polyform og Rambøll står bag vinderforslaget for Nordhavn, der er i fuld gang med at blive realiseret. Nordhavn er på papiret Skandinaviens største og mest ambitiøse byudviklingsprojekt til dato, og vil give rum til 40.000 beboere og 40.000 arbejdspladser.

Fremtidens bæredygtige by

Nordhavns bæredygtige vision

‘Fremtidens Bæredygtige By’ er på samme tid overskriften og visionen for Nordhavn. Det tidligere industrikvart er under forandring til en helt ny, bæredygtig bydel. Bæredygtighed skal her forstås i alle begrebets facetter og ikke blot som miljømæssig ansvarlighed.

Seks underpunkter til den overordnede vision har dannet ramme for konkurrenceopdraget og sørget for at alle aspekter af bæredygtighed blev tænkt ind. Fremtidens Bæredygtige By er på én og samme tid: en miljøvenlig by, en levende by, en by for alle, en by ved vandet, en dynamisk by, en by med grøn trafik.

Nordhavn Konditaget Lüders

Områder i Nordhavn

Amerika Plads

Amerika Plads er en ny indbydende bydel nær vandet. Det er et fællesprojekt mellem By & Havn, TK-Development og den hollandske arkitekt Adriaan Geuze fra tegnestuen West 8.

Visionen bag projektet har været at udvikle et bykvarter med unikke muligheder – og dermed skabe høj kvalitet, udfordrende og tidsløst arkitektur samt tæt bebyggelse mellem beboerne, der skal være med til at skabe liv i kvarteret.

Resultatet af det fælles samarbejde har tildelt bydelen prisbelønnede bolig- og erhvervsbyggerier. Derudover er den aktive færgeterminal, caféer og supermarkeder med til at gøre dagligdagen mere funktionel og attraktiv.

By & Havn har været forgangsbillede for at modernisere området, men dog samtidige beholdt de historiske værdier. By & Havn valgte at transportere den gamle Frihavnsstation fra 1895 til opbevaring under opførelsen af nye bygninger, som nu er placeret midt på Amerika Plads til glæde for beboerne.

Marmormolen

By & Havn står for en stor del af udviklingen af Nordhavn og har haft en gennemgående rolle i Marmormolens ombygning. Marmormolen huser både bolig og erhverv samt en helt ny havneåbning.

Navnet Marmormolen kommer af Frihavnens første industrivirksomhed som hed Marmorværket og er en del af den grundlæggende tankegang for den ambitiøse byudvikling.

Et særligt kendetegn ved Marmormolen er det stjerneformede byggeri, som er med til at skabe et internationalt miljø med særpræget arkitektur.

FN Byen er nærliggende til Marmormolen, der består af 259 lejeboliger som har udsigt til vandet, og kanalerne indbyder til lange gåture og med brede trætrapper, har man mulighed folde sig ud fysisk.

PenSam og By & Havn står bag byggeprojektet Marmorbyen, hvor alle lejligheder er solgt på i alt 27.895 m2 til den tyske kapitalforvalter Patrizia.

Marmormolen

Århusgadekvarteret

Århusgadekvarteret er kommet for at blive Københavns nye havnekvarter. Århusgadekvarteret er det første område der udvikles og forandres til et nyt bykvarter med plads op til ca. 3000 beboere og 7000 arbejdspladser. Området er en sammensmeltning mellem gamle bygninger, siloer og kajakanlæg, som tilsammen skaber det nye byrum. Her er et gennemgående råt materialevalg som beton, asfalt, hårdt træ og stål, der står imod vind og vejr. Dette er med til at give Århusgadekvarteret en særlig karakter i form af det rustikke sammen med det gamle og forfinede udseende.

Århusgadekvarteret er skabt med en tankegang om, at det skal være trygt at færdes og opholde sig i kvarteret. Der er lagt stor vægt på trafiksikkerhed og tilgængelighed for fodgængere og cyklister. Trafikken afvikles ved lave hastigheder, da området fastsættes som gågade dog med kørsel tilladt. Derudover er belysning en vigtig faktor for sikkerheden i Århusgadekvarteret, da det kan være med til at danne sig et bedre overblik i gaderne og byrummene, til gavn for dem som benytter sig af området.

Trælastholmen

Idéen bag Trælastholmen er at der skal udgraves flere nye kanaler, så det føles som om at vandet trækkes ind i hjertet af kvarteret og på den måde forbinder Svanemøllebugten med Øresund. Langs de smukke kajkanter bliver der opført nye promenader, som skal være med til at skabe liv ved vandet.

Trælastholmen bliver det mest livlige kvarter i Nordhavnen. Bystrukturen kommer til at ligge tæt mellem de relative små byggefelter med bygninger fra fire til seks etager. Der er planer om lette og elegante gangbroer mellem bygningerne, så det hele føles sammensmeltet og gennemført.

De lyse nuancer og facader er med til at sikre, at dagslys kommer til at reflektere ned i de tætte bebyggelser, så det kommer til glæde for alle ved Trælastholmen – både voksne og børn.  

Trælastholmen
Levantkaj

Levantkaj

Som et led i byudviklingen i Nordhavn skal Levantkaj Vest ændres fra industri til bypark med grønne og åbne områder. Planen er at containerterminalen skal flyttes ud på den yderste del af Nordhavn. Den første etape er allerede nået da den internationale skole (CIS) blev indviet på Levantkaj Vest i marts 2017 – delvist ude i Orientbassinet. Skolen kan rumme 1.200 elever, på et samlet areal på 26.000 etagemeter. 

Skolens arkitektur afspejler de tidligere containere, hvor konstruktionen med bygninger i flere lag og det robuste materialevalg leder tankerne hen på den industrielle fortid. I fremtiden skal Levantkaj Vest være en selvstændig holm, hvor på den nordlige del blomster ny bebyggelse op og mulighed for udendørs aktiviteter skabes.

Beboerne om Nordhavn?

Vi valgte Nordhavn, da det klart er det mest ambitiøse og spændende område i København. Her er fantastisk arkitektur og med metroen på vej bliver det nemt at komme hertil.

– Karin Elinor

Amager Strand

Amager Strand

Et inspirerende strandmiljø er vokset frem på Amager. Et helt nyt boligkvarter er opstået og bliver med tiden Københavns mest attraktive med sin unikke blanding af strand, vand og storby. Bundet sammen af metroens supereffektive infrastruktur.

Allerede i dag er et væld af aktiviteter og arrangementer med til at skabe liv og glæde i Amager Strandpark. Tiøren, tre lystbådehavne, sejl-, ro-, kajak- og surfklubber, Den Blå Planet, Kløvermarken og Christianshavns volde er nogle af områdets mange andre kvaliteter. Længere inde mod hjertet af Amager blomstrer butikslivet på Amagerbrogade. Og Københavns city nås på et øjeblik med Metro, bus, cykel eller bil. Der er i den forbindelse planlagt at bygge en cykelsti på den gamle Amager Jernbane, der skal køre fra Amager Strand til indre by.

Hvad findes på Amager Strand?

Afstande


8 minutter
til Rådhuspladsen (bil)


max 6 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


op til 1,4 km
til Amager Strand Park (gående)


op til 4,8 km
til motorvejstilkørsel (E20)

Hvad koster det at bo på Amager Strand?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 42.513 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Gloove

Bo midt i storbyens nye strandoase

Nær havet og City

I Amager Strandpark bor du ved havet. Helt tæt på city. Strandhusene forener det bedste af de to verdener. Den maritime fornemmelse og det nærmiljø, der følger med byhuset er helt unik. Mere en livsstil end en boligform. Frisk havluft og strandmiljøets mange muligheder er vanedannende for hele familien. Og så med Københavns centrum inden for overskuelig afstand.

Med den omfattende udbygning i 2005 fik området Amager Strand og i særdeleshed Amager Strandpark et helt nyt liv, og er nu en af Hovedstadens mest populære rekreative områder. Lagunen, den kunstige ø, og strandparkens store børnevenlige sandstrande er et sandt paradis for københavnske børnefamilier. Og der er god plads til, at alle kan boltre sig på de varme sommerdage.

I den sydlige del af strandparken findes promenaden og et område, som lægger op til forskellige former for fysiske aktiviteter og selvfølgelig afslapning. Ved de grønne områder ved Femøren og Tiøren arrangeres der koncerter hen over sommeren.

Amager Strandpark byder på aktiviteter for hele familien. Udbuddet af vandsport som fx kajakroning, kite- og windsurfing benyttes flittigt af folk fra hele byen, og strandens baner til bl.a. beachvolley, boldspil og petanque er også populære. Er man ikke selv udøvende, er der altid noget at kigge på fra parkens mange bænke og oaser. Det hele er bundet sammen af et intelligent stisystem med plads til både menneskets bedste ven, rulleskøjteløbere og cyklister.

Amager Strandpark

Strandholmen

Hvis Amager udspringer som hele Københavns forhave, så er det nye område Strandholmen det hyggelige og varme “hot spot”, hvor det er muligt at ligge sig i læ for vinden og nyde solens stråler, mens man drømmer sig væk i udsigten. Strandholmen består af seks bygninger med hvert sit unikke og udstrålende udtryk. Hver bygning har fået navnet opkaldt efter nogle af de fuglearter, som man kan møde på Amager. Ternen og Klyden er fugle som lever ved vandkanten, derfor er de to bygninger tættest på Øresund.

Alt hvad man behøver er inden for rækkevidde til den travle hverdag: daginstitutioner, legepladser, skoler, fitnesscentre, og indkøbscentre. Nærliggende findes den nedlagte Amager-jernbane, som bliver forvandlet til en stemningsfuld, trafiksikker, grøn cykelsti, som skal fører én direkte ind til byen.

Lejlighederne vil med rå materialer og højloftede, lyse boliger lede tankerne hen mod New Yorks berømte og hippe “loft apartments”. Generelt kunne Strandholmen godt gå under navnet som det Amagerkanske Manhattan, da de forholdsvis tætstående højhuse minder én om New Yorks ikoniske ø.

Beboerne om Amager Strand?

Det fede ved at bo Amager Strand, er at der er stille, det er dejligt hvis man gerne vil slippe for storbyens larm og stress. Her er masser frisk luft, Amager Strand park ligger blot 5 min herfra, hvor man kan bade, gå ture og nyde naturen.

– Lise Birk Nielsen

Aarhus Ø

 De Bynære Havnearealer, som Aarhus Ø tidligere blev kaldt, startede med, at man ville forbinde Aarhus midtby med havnefronten. Derfra begyndte man at opføre byggerier, der skulle egne sig til både unge studerende samt børnefamilier for at beholde mangfoldighed i bylivet ligesom resten af Aarhus.

Afstande


15 minutter
til Trianglen (offentligt transport)


max 20 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


3 minutter

Havneområder (gåben)


12 minutter
til motorvejstilkørsel (501)

Hvad koster det at bo?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 29.311 kr./m² (Jan 2017, hele Aarhus)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Gloove

Historie

Fra containerparkeringsplads til et af Europas største havnebyggeriprojekter

Før i tiden var denne del af Aarhus fyldt med beton og containere, men lokationen nær det nyudvidede, bynære havnearealer har medført, at man er begyndt på opførelsen af en ny bydel til Aarhus. Det første spadestik blev taget i 2008 og man forventer, at Aarhus Ø vil være hjemsted for 10-12.000 indbyggere og ca. 10.000 arbejdspladser, når bydelen er færdigudviklet. Projektet er derfor et af Europas største havnebyggeriprojekter.

Interessen for lige netop denne placering kom, da man ville forbinde Aarhus midtby med vandet og havnefronten. Med infrastrukturen, der bl.a. indebærer cykelstier og Letbanen, er der derfor fine transportmuligheder fra havnefronten, hvor Aarhus Ø ligger, til caféerne ved åen, Aarhus’ attraktioner som eksempelvis ARoS samt uddannelsesinstitutionerne såsom Aarhus universitet.

Islands Brygge by-guide

Arkitektur

Havnevigen, Islands Brygge

Fokus på havudsigt, havn og innovation

Nye, spændende og eventuelt eksperimenterende bebyggelsesformer og -strukturer skal karakterisere de nye byområder ligesom nærheden til havn og bugt skal afspejles og udnyttes i områdernes arkitektoniske og byplanmæssige dispositioner. Markante byggerier og ‘landmarks’ vil kunne kendetegne byen som helhed, men også de enkelte delområders identitet.

Bl.a. har man Ø-Haven, der er en byhave beliggende på spidsen af Aarhus Ø mellem Isbjerget og Lighthouse på Pier 4. Byhaven på Aarhus Ø er faktisk Danmarks største og har til formål at tilbyde byens borgere en lille nyttehave, hvor man kan dyrke blomster, grøntsager, urter m.m.

For at kunne udnytte udsigten ved Aarhus Ø, har man bygget Udsigtstårnet. Tårnet, der måler 15 meter fra top til tå, er ikke bare en udkigspost, men også en arkitektonisk flot skulptur, designet af Dorte Mandrup.

Ydermere er det karakteristiske byggeri Isbjerget allerede blevet et ikon ved indsejlingen til Aarhus sammen med en anden arkitektonisk perle, Lighthouse.

Livet i Aarhus Ø

Aarhus Ø som en vigtig del af Danmarks bedste studieby

Aarhus er i forvejen en af Danmarks bedste studiebyer og Aarhus tilbyder masser af muligheder for studerende, såsom boliger, studiejobs, seværdigheder og barer, alt sammen inden for cykelafstande. Gennemsnitsalderen i Aarhus er på 24 år mens hver 5. indbygger er studerende (højeste andel i landet), hvilket indikerer, at Aarhus er en by for unge, hvor ungdommen er en vigtig del af Aarhus’ DNA. Generelt er det unge, mangfoldige og kreative miljø en af Aarhus’ største drivkrafter.

Det er intentionen, at Aarhus Ø kommer til at indeholde den samme mangfoldighed af byfunktioner og aktiviteter, herunder boligtyper med varierede ejerformer, som kendetegner midtbyen.

Noget Aarhus Ø stadig mangler er butikker og deraf det liv, der gør en by til en by. Det er værd at vurdere, at interessen for erhverv umiddelbart først vil komme, når man har fået indbyggertallet op omkring noget, der kan gøre det attraktivt for virksomheder at holde til i Aarhus Ø. Derudover vil der, når indbyggertallet når op omkring det ønskede niveau, være behov for yderligere infrastruktur, da man kan vurdere om Letbanen alene vil kunne håndtere den mængde indbygger i myldretiden.

Islands Brygge by-guide

Beboerne og besøgende om Aarhus Ø?

*Udtalelse*

– Rasmus

*Udtalelse*

– Rasmus

Hestevogn i Carlsberg Byen

Carlsberg Byen

En vigtig del af dét, som man stræber efter Carlsberg skal være, er med udgangspunkt i J.C. Jacobsen og hans søns kærlighed til København. De to var med til at skabe Botanisk Have, Den Lille Havfrue, Ny Carlsberg Glyptotek m.fl. og er derfor en vigtig del af Danmarks arkitekturhistorie med deres kærlighed og lyst til at give noget tilbage til København. Carlsberg Byen skal ses som endnu en gave til København. En by med flere af Carlsberg bryggeriets pejlemærker som en integreret del af både Carlsberg Byen, men også hele København. Alle har været opført af far og søn Jacobsen.

Hvad findes i Carlsberg Byen?

Afstande


10 minutter
til Rådhuspladsen (cykel)


max 5 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


5 minutter
til flere smukke haver og parker bl.a. J.C. Jacobsens Have (gående)


12 minutter
til motorvejstilkørsel (E47)

Hvad koster det at bo i Carlsberg Byen?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 44.837 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Advice Ejendomsadministration

Historie

Fra bryggeri lukket for offentligheden til fremadstormende, ny bydel

I 2006 valgte Carlsberg at flytte deres bryggeriaktiviteter til Fredericia, hvilket derfor efterlod et industrikvarter tæt på København med masser af potentiale. Man startede derfor i 2007 en international arkitektkonkurrence om opførelsen af det, der skulle blive til Carlsberg Byen. Konkurrencen blev vundet af den danske tegnestuen Entasis, hvis ambitioner gik på at sammensmelte bolig, erhverv, uddannelse og fritid i ét byrum. Industriområdet Carlsberg ønskes derfor omdannet til et tæt og levende bykvarter, hvor der lægges særlig vægt på bæredygtighed, byrum og byliv samt på bevaring og genbrug af kulturarven.

Carlsberg Byens omvæltning fra industriområde til moderne bydel skete og sker efter en masterplan udarbejdet af arkitektfirmaet Entasis. Denne plan er så god, at den vandt prisen for verdens bedste masterplan tilbage i 2009, da byggeriet skulle til at gå i gang. Tankegangen i denne plan er at skabe en ny bydel i de historiske rammer, som både rummer beboelse, erhverv og uddannelsesinstitutioner.

 

J.C. Jacobsen, der grundlagde Carlsberg i 1847, var et stort aktiv i dansk arkitekturhistorie, da han bl.a. bidrog til opførslen af Botanisk Have, mens hans søn donerede Den Lille Havfrue og opførte Ny Carlsberg Glyptotek. Omkring 160 år efter opførslen af Carlsberg bryggeriet blev det lukkede industriområde åbnet for offentligheden, hvilket tiltrak stor interesse fra turister samt andre interesserede.

De gamle Carlsberg-bygninger, der senere er blevet fredede, giver området et arkitektonisk forspring, da de udstråler danmarkshistorie. Når bykvarteret står færdig i 2024 vil 15% af området bestå af disse historiske bygninger.

Porten til Gamle Carlsberg

Arkitektur

Carlsberg Byen byliv

Synergi mellem miljø, mangfoldighed og byliv

Et af hovedpunkterne for arkitekturen i Carlsberg Byen var at have en aktiv stueetage. For den centrale del af Carlsberg Byen vil den underste etage henvende sig og række ud efter forbipasserende, mens stueetager i beboelsesområder vil have et mere roligt og diskret udtryk. Man har derfor opdelt tre typer facader for Carlsberg Byens opførsel: De aktive, de åbne og de afdæmpede.

Det er især bygningernes underste etager, som formidler samspillet mellem byrum og bygning samt medvirker til at skabe gode rammer for bylivet langs byrummets kanter.

Carlsberg A/S har et overordnet mål om, at det endelige kvarter skal være CO2-neutralt med hensyn til el- og varmeforbruget til bygningsdrift. Carlsberg A/S har ydermere en vision om at skabe balance mellem den miljømæssige, den sociale og den økonomiske udvikling af Carlsberg Byen. Byudviklingen skal derfor understøtte forskellige behov hos nuværende og kommende beboere og besøgende, minimere ressourceforbrug, mindske miljøbelastning, tage højde for konsekvenserne af klimaforandringer og gøre effektivt brug af naturlige ressourcer. Desuden skal byudviklingen afspejle den sociale mangfoldighed, der findes på Vesterbro og i Valby.

Campus Carlsberg

Et step på vejen til at blive en etableret bydel

Man har i Carlsberg lavet Campus Carlsberg, der blev opført i 2016, hvor 10.000 studerende samt omkring 800 medarbejdere i dag har sin daglige gang på professionshøjskolen. Carlsberg Byens rige caféliv, grønne områder samt nybyggede studie- og forskerboliger skaber de optimale rammer for det perfekte studiemiljø. Med sine 57.000 kvm fordelt på 8 etager er dette også Nordeuropas største uddannelsesmiljø for pædagoger. Visionen er at skabe et centrum for nytænkning og viden inden for velfærdsprofessioner.

Man har endda udnyttet de historiske lagerkældre fra Carlsberg-bryggeriet, der findes under det meste af Carlsberg Byen. Dette har man gjort ved at placere et miljøvenligt fjernkøleanlæg i de gamle, kølige lagerkældre, der nedkøler ventilationsanlægget, hvilket derfor giver opholds- og undervisningsrummene på campus en behagelig temperatur. Anlægget og dets placering nedbringer miljøbelastningen med 23% ifht. traditionelle køleanlæg. Der er derudover placeret solceller på taget.

Uddannelse i Carlsberg Byen

Livet i Carlsberg Byen

Carlsberg Byen have

Afsæt i J.C. Jacobsens værdier

Udviklingsselskabet bag hele området, Carlsberg Byen P/S, stræber med planlægningen af området mod at gøre Carlsberg Byen til en attraktivt og levende del af København, hvor mangfoldighed og kulturliv er i fokus. Man har i opførslen af Carlsberg og på tegnebrættet for dette taget afsæt i J. C. Jacobsens værdier og især dennes kærlighed til København. Carlsberg Byen skal derfor være endnu en gave til hovedstaden, der skal emme af åbenhed for kultur og nysgerrighed for videnskab, hvilket er noget af det, man stadig husker far og søn Jacobsen for.

Bykvarteret vil indeholde intet mindre end 25 byrum og haver, som beboere og besøgende kan få glæde af, når de færdes i området. Byrummene er ikke skabt ved et tilfælde, men er nøje planlagt for at give den bedste oplevelse.

Beboerne og besøgende om Carlsberg Byen?

Magnus Fischer Carlsberg

Carlsberg kombinerer det nye og det gamle. Det er et område i udvikling, og går en lys tid i møde.

– Magnus Fischer

Ørestad

Ørestad

I Ørestad er der højt til himlen, et fantastiske lys, moderne lejlighedsbyggerier og kombinationen af den uendelige fælled lige uden for døren og den lette adgang til det “gamle” København. Cirka halvdelen af Ørestads 3,1 millioner kvm er solgt til investorer og man regner med, at byen vil være tæt på færdigbygget om 15-20 år afhængig af konjunkturændringer. 

Afstande


10 minutter
til metrosystem (gåben)


max 10 minutter
til storcenteret Field’s


7 minutter
til Amager- eller Kalvebod Fælled (gående)


5 minutter
til motorvejstilkørsel (E20)

Hvad koster det at bo?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 40.497 kr./m² (2016)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Gloove

Historie

Hvordan Ørestad blev til

Siden 1940’erne har der været snak om at kæde Amager sammen med resten af København vha. toglinjer. Efter Ørestadsloven, der var loven om opførelsen af metroen mellem Nørreport og Vestamager, der senere er blevet udvidet, blev indført i 1992, indledte By og Havn (dengang Ørestadsselskabet) udviklingen af bydelen Ørestad ved at afholde en international arkitektkonkurrence. Konkurrencen resulterede i, at det finske arkitekthold ARKKI skulle danne grundlag for opførelsen af den nye bydel.

En stor del af byens opførsel skete ifbm., at man byggede Øresundsbroen og metrosystemet.

Det finske arkitektholds helhedsplan gik ud på at skabe en bydel af høj, international standard. Bydelen skulle opføres som et moderne, tidssvarende modstykke til indre København med sin historiske autenticitet. Ørestad er derfor netop en moderne bydel hvor både boliger og bygninger er af arkitektonisk og miljømæssig topkvalitet.

Ørestad Bibliotek

Målet med Ørestad

Ørestad Metro

Helhedsplan med transport i fokus

Ud over at Ørestad blev opført som en udvidelse af København, var en del af helhedsplanen også, at Øresundsbroen blev opført. Ørestad er derfor blevet knudepunkt for transport til og fra Sverige. Samtidig kan man med metrosystemet komme rundt til det meste af København på blot få stop døgnet rundt eller tage Øresundstoget helt til Helsingør.

Transportmulighederne er således en vigtig del af integrationen af Ørestad til København og frembringelsen af Ørestad som en etableret bydel. Ørestad har derfor kunne tage projekter og byggerier, der ikke har kunne passe ind i Københavns nuværende kvarterer grundet størrelse, omfang og karakter, da Ørestad var i en “sandkasse”-tilstand med plads og muligheder. Dette har medført ikoniske bygninger og projekter som Bjerget, 8-tallet, Bella Centeret, Bella Sky, DR Byen og CobraHuset, der stadig formår at være en del af København.

Transportmulighederne har yderligere tiltrukket virksomheder, der har indlogeret sig i Ørestads mange nye, moderne kontorbygninger. Samtidig har flere skoler og universiteter også flyttet til Ørestad. Bl.a. er Ørestad Gymnasium ikke blot et af Københavns mest søgte, men også et af Danmarks mest søgte hvert år. Derudover har Københavns Universitet også fået bygget KUA (Københavns Universitet Amager) i Ørestad.

Byarkitekturen

Man har i forbindelse med opførelsen af Ørestad haft fokus på at mindske påvirkningen på miljøet. Opførelsen af metrosystemet samt mængden af andre offentlig transportmuligheder var med til at mindske behovet for parkeringspladser, begrænse trafikstøj og andre forureningskilder. Derudover har man bygget bydelens infrastruktur op for at tilgodese cyklister. Alt sammen for at begrænse opførelsens indflydelse på den omkringliggende natur. Man har i den forbindelse i samarbejde med Miljøkontrollen opsat retningslinjer bl.a. for, hvor meget byen “må” støje og alt nybyggeri bliver målt op imod, hvor meget støj, det vil tilføre byen.

Alt nybyggeri, byfornyelse, mm. skal have udgangspunkt i miljørigtighed efter beslutning fra Københavns Kommune. Der er derfor krav om, at der lægges vægt på miljø og ressourcemæssige forhold ifbm. byggeri, samt at der i dialog med befolkningen bliver arbejdet på en kontinuerlig bæredygtig udvikling. Der bliver yderligere sat krav til, at nye projekters ydre udformes ud fra overordnede arkitektoniske hovedidéer og deraf er af høj kvalitet.

Der stræbes efter, at fordelingen mellem private boliger, erhverv og institutioner ikke blot er ligelig, men at disses placering er optimal set i forhold til nærområde. Erhverv er derfor placeret i mere støjende områder af bydelen tæt ved trafikerede veje, mens institutioner og boliger er orienteret mod optimal udnyttelse af sollys og friarealer. Der bliver i denne forbindelse anlagt stisystemer, der skal være med til at skabe et stærkere bånd mellem boligerne og Ørestads naturområder.

Ørestad arkitektur

Ørestads bydele

Bellakvarter

Københavns største udstillings- og konferencecenter, Bella Centeret, har siden 2016 planlagt og opført en ny bydel i Ørestad ved navn Bellakvarter, hvor målet er ca. 2.000 lejligheder med københavnsk mangfoldighed og diversitet.

Bellakvarter tilbyder forskellige huseringsmuligheder, hvor arkitekturen og byudviklingen har været fokuseret på at skabe rum til diversitet. Både hos de forventede beboere, hvor der både er boliger til studerende, familier, seniorer, m.fl. Samtidig er der også en stor adspredelse i områdets boligtyper, hvor der både findes moderne rækkehuse, New York-inspirerede loft-lejligheder, delevenlige ungdomsboliger samt eksklusive penthouse-lejligheder – mens der også er tænkt byparker og grønne områder med ind i bybilledet. Samlet forventes området at husere omkring 7.000 mennesker.

Bellakvarter er designet af det prisvindende arkitektfirma COBE, der bl.a. har stået bag Siloen i Nordhavn, Bella Sky og Crowne Plaza-hotellet i København, samt Vilhem Lauritzen Architects, der har stået for projekter som Illums bolighus, Vega og DR Byen.

Inspirationen til Bellakvarter er bl.a. hentet hos den klassiske københavnerkarré, som man kender det fra brokvarterer og byhuse, som Kartoffelrækkerne og Humleby – men området er suppleret med det moderne Københavns boligkvalitet og bæredygtighed. Et område, der skal være en rigtig del af København, der har sin egen unikke karakter, rent arkitektonisk med sine karréer, byhuse, brokvarterer og parker. Kvarteret tager derfor det bedste fra de bymiljøer, man kender — disses skala, tæthed og liv – og samtidig med noget anderledes og nyt.

Bellakvarter kombinerer dét at bo i byen med adgangen til have, grønne områder og naturoplevelser. Ambitionen er at skabe boliger og byrum med både bykarakter og naturkvaliteter.

Bellakvarteret
DR Byen

Ørestad Nord

Når du er i Ørestad Nord, mærker du ikke trafikken. Byggerierne er designet, så man føler sig bekvem mellem husene, afskærmet fra trafikken, der flyder omkring området.

Københavns Universitets Søndre Campus, IT-Universitetet, Humanistisk Fakultetsbibliotek og DR Byen samt boligområdet Karen Blixen Parken og Tietgenkollegiet er placeret centralt langs med Universitetskanalen i Øresund Nord.

Boligslangen og Den Landskabelige Kanal er omgivet af Grønningen – et parkområde, der fungerer som et bindeled mellem byen og den nærliggende natur på Amager Fælled. Ørestad Nord er derfor et kvarter, der giver plads til rekreation og fordybelse, til erhverv og forskning.

Ørestad Friskole, der blev startet af en gruppe forældre, der ønskede større indflydelse på deres børns skolegang og med fokus på faglig udvikling og trivsel, findes her.

Ørestad City

Den centrale del af det langstrakte Ørestad kaldes Ørestad City. Her ligger byggerierne tæt, dog med luft og grønt areal ved Byparken.

Indkøbscenteret Fields har en central placering i City og har både metro- og togstation lige udenfor døren. Desuden er der afkørsel fra motorvejen umiddelbart ved siden af. Fields er Danmarks største shoppingcenter og har et stort udvalg af populære butikker, samt nordens største biograf.

Ørestad City har en række markante byggerier. Særligt Bella Sky hotellet ved udstillings- og kongrescenteret Bella Center er svært at misse med sin særlige arkitektur. Bjerget som tegnestuen BIG står bag er kåret til verdens bedste boligbyggeri og har tiltrukket sig megen international opmærksomhed.

I Ørestad City findes både Ørestad Gymnasium, Ørestad Skole og Ørestad Bibliotek.

Ørestad Bypark
Royal Arena

Ørestad Syd

Ydermere er et af hovedmålene med lokalplanen for Ørestad Syd, der bl.a. indebærer Arena-kvarteret, at gøre bydelen attraktivt for både virksomheder og private ved at have en ligelig fordeling mellem boliger og erhverv for at skabe forudsætningerne for et mangfoldigt byliv og modvirke ensformighed i byggerierne.

Den stigende befolkningstilvækst medfører, at der er behov for flere skoler i Ørestad. Der er derfor planer om at bygge en tresporet skole i Ørestad Syd med plads til 750 elever. Skolen vil blive bygget med dertilhørende klub og fritidsordning.

Arenakvarteret

På byggerisiden er Arena-kvarterets lokalplan unik i dansk sammenhæng, da der aldrig tidligere har været udarbejdet så omfattende og ambitiøs en lokalplan for den arkitektoniske fremstilling. Hovedidéen er at skabe en by, der smelter natur og urbanitet sammen gennem stærke grænser mellem disse.

Som det udgår af navnet, så er et af pejlemærkerne for området den nyopførte multiarena, Royal Arena, som kvarteret kredser om. Royal Arena er med til at skabe international interesse for området, hvilket danner baggrund for områdets potentiale og identitet, som bl.a. også er med til at tiltrække investorer.

Royal Arenas nærområde er bygget med øje for, at faciliteter og institutioner er topmoderne og med innovation som hovedfokus. Her findes en børneinstitution med vægt på idrætspædagogik og de dertilhørende udendørsfaciliteter er designet for at motivere og inspirere børn og unge til at bevæge sig. Disse faciliteter er tilgængelige for alle, efter at pædagoger og børn er gået hjem. Ud over Arenaens børnehave opføres en skole med flere multibaner.

Beboerne om Ørestad?

Jeg synes det bedste ved at bo i Ørestad er de gode handlemuligheder i Field’s, gode transportmuligheder som giver følelsen af at bo tæt på centrum af København samtidig med man har natur- og dyrelivet på Amagerfælled. Man er også tæt på lufthavnen og motorvejen hvilket også er et plus.

– Benina Kjeldbjerg

Kenneth Sørensen

Ørestad er det perfekte sted for en familie, der ikke vil væk fra storbyen. Trygt område, med 10 min. til alt hvad man behøver.

– Kenneth Sørensen

Ørestad er en fin kombination af byen samt naturen, hvilket både jeg og min mand holder meget af. Ørestad har formået at skabe dette for os, og vi kan begge se en fremtid i Ørestad og føle, at det er her vi begge hører til. Vi elsker at vi har Field’s i nærheden, vi elsker deres biograf og det at der er en metro tæt på, som gør at vi kan komme hurtigt frem og tilbage.

– Karina Johansson

Nybyggerier i København

Islands Brygge

Den fantastiske udvikling af Islands Brygge er næppe kommet bag på nogen, der holder af vores hovedstad. Tæt på byens centrum byder en unik bydel sig til. Her mødes alt det bedste fra byen med lys, luft, vand og grønne områder.

Islands Brygge, der i folkmunde blot kaldes “Bryggen”, skriver et nyt kapitel til historien om København. Det handler om et raffineret af miks af moderne byliv med nærmiljø, cafeer, gode butikker. Om promenadelivet, der får byens puls ned i tempo. Om det fredede Amager Fælledes rige naturliv, havnebadet og stranden samt byens bedste kulturtilbud inden for rækkevidde. Kort sagt, handler det om rammerne, der forener det bedste af det hele.

Hvad findes på Islands Brygge?

Afstande


6 minutter
til Rådhuspladsen (bil)


max 5 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


6 minutter
til natur (gående)


2,9 km
til motorvejstilkørsel (E20)

Hvad koster det at bo på Islands Brygge?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 41.369 kr./m² (Nov 2017)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

Gloove

Historie

Bryggen fra 1900 til i dag

Islands Brygge menes at have fået sit navn efter forslag fra direktøren for Privatbanken, Alex Heide. Det er oplagt at navnet skulle referere til at skibe til Island lagde til her, men historikere mener nærmere at navnet er en forbindelse til Islands Plads på Christians Havn, der i begyndelsen af 1900-tallet var ejet af selskabet Christianshavns Oplagspladser, der stod for de første byggerier på Islands Brygge.

Islands Brygge fungerede i 1900-tallet som lager- og kajplads for Københavns Havn. I starten af det 20. århundrede var området præget af industri. Sojakagen, tilnavnet for Dansk Sojakagefabrik, var en stor virksomhed, som holdt til på Bryggen. I 1950 havde den 1200 ansatte.

I den anden halvdel af det 20. århundrede blev mange af Bryggens fabrikker dog nedlagt og bygningerne lå tomme hen i mange år. Omkring år 2000 tog omdannelsen til en moderne bydel for alvor fart. Store virksomheder og organisationer slog sig ned i nye store byggerier og beboelsesejendomme fulgte med.

Islands Brygge by-guide

Arkitektur

Havnevigen, Islands Brygge

Havnevigen - Nyt eksklusivt og varieret byområde

Den danske tegnestue PLOT (i dag splittet op i JDS og BIG) står i samarbejde med hollandske West 8 bag helhedsplanen. Faktisk blev den gældende helhedsplan tegnet helt tilbage i 2006, men finanskrisen satte projektet på hold. Efter seks år tog NCC (nu Bonava) projektet frem fra skuffen og arbejdede videre på den eksisterende helhedsplan. Arkitektfirmaerne Erik Nobel, Arkitema og Vandkunsten har tegnet tre forskellige typer boliger til området. Visionen er at omdanne Bryggen Syd, der tidligere var domineret af industriarealer, til en både socialt og arkitektonisk forskelligartet bydel, hvor studerende, kunstnere, direktører og børnefamilier kan færdes og bo side om side.

Havnevigen er delt op i to områder. En urban del mod nord, hvor Indre Bys lige linjer og karrestruktur får lov at leve videre, og mod syd en mere organisk del med bygninger, gader og grønne områder i bløde former. Mellem det urbane og det organiske slynger en kunstig vig sig, med både sandstrand og kajpladser. Vigen og stranden er åben for alle københavnere, der dermed får et sandet alternativ til havnebadene. Med Havnevigens kajpladser bliver det i øvrigt muligt at sejle hele vejen fra byens inderhavn til Amager Fælled.

Beboerne om Islands Brygge?

Michael Schmidt, Islands Brygge

Det fede ved Bryggen er, at der er kort afstand til centrum, men på Bryggen er der en helt anden ro og luft.

– Michael Schmidt

På Bryggen får du det hele – grønne områder på Amager Fælled, vandet i Københavns havn og byliv inden for fem minutter med cykel eller metro. Kan ikke forestille mig et bedre sted at bo i København.

– Andreas Juul Pedersen

Islands Brygge er blevet børnefamiliens nye del af København. Det er en god lokation i byen, tæt på lufthavnen, Amager Fælled, Københavns havn.

– Camilla Borgstrøm