eBoligadvokat
Byguide

Nordhavn

Fremtidens bæredygtige by er under udvikling i Københavns Nordhavn, der bliver et nyt, attraktivt byområde med spændende boliger, butikker, arbejdspladser og skoler.

Direkte ud til Øresund
Ny arkitektur møder gammel industri
Fokus på bæredygtighed
8/10
Beliggenhed

Fantastisk beliggende ved indløbet til Københavns Havn og samtidig lige ved Østerbro.

9/10
Byggerier

Spændende og unik arkitektur har fået plads. Gennemgående fokus på bæredygtighed.

6/10
Tilbud og muligheder

Byliv og handel er tænkt ind fra starten.

6/10
Prisniveau

Prisen er høj sammenlignet med resten af København og efterspørgslen er fortsat stor.

7.25/10
Samlet
·

Nordhavn i København er det mest ambitiøse byudviklingsprojekt i Skandinavien. Fra at være et industrielt havneområde udvikles området til et nyt, attraktivt byområde med spændende nybyggerier med boliger, butikker, arbejdspladser og skoler. Med en overdådig udsigt til Øresundskysten samt indsejlingen til Københavns havneanlæg, er Nordhavn nabo til det livlige Østerbro og City er kun en kort cykeltur derfra

Med direkte adgang til Øresund og havnebassinerne på den ene side og Østerbro på den anden har Nordhavn en helt unik placering lige ved indsejlingen til Københavns havn. Områdets gamle industri tænkes ind i den nye arkitektur, så nyt møder gammelt – og havn møder by. Butikker, caféer og shoppingmuligheder blander sig med boliger og gør området til en selvstændig bydel med eget liv og et helt særligt præg – helt ned til kajkanten.

Afstande


7 minutter
til Rådhuspladsen (bil)


max 5 minutter
til nærmeste supermarked (gående)


2 minutter
til havet (gående)


6,6 km
til motorvejstilkørsel (Helsingørmortorvejen)

Hvad koster det at bo i Nordhavn?

  • Gns kvm pris

Gns. pris pr. m²: 61.421 kr./m² (2017)

Skatter og afgifter for området

Københavns Kommune
Kommuneskat: 23,8 %
Grundskyld: 34 ‰
Kirkeskat: 0,8 %

eBoligadvokat

Historie

Nordhavn fra 1800 til i dag

Nordhavnen er et havneanlæg i nærheden af Øresunds kysten, der blev anlagt i slutningen af 1800-tallet. Det gjorde man ved at inddæmme og opfylde området i Svanemøllebugten nord for Københavns Frihavn. Der var stigende behov for plads pga. en voksende havneindustri og tiltagende skibsfart. Frihavnen var blevet anlagt omkring år 1894 i et forsøg på at fastholde transithandlen i skærpet konkurrence med Hamborg. Frem til 1931 blev der løbende opfyldt yderligere områder og bl.a. Nordbassinet, Redmolen og Sundmolen blev anlagt og inkluderet i frihavnen. Herefter var det område vi kender i dag formet.

Københavns Kommune og regeringen indgik i 2005 en aftale om udvikling af Nordhavn. I 2008 blev dette igangsat med en international konkurrence om “fremtidens bæredygtige by”. I foråret 2013 blev det første byggeri opstartet i Århusgade-kvarteret.

I dag danner området rammerne om forskellige aktiviteter, der omhandler Københavns Havn. Der findes desuden færgeleje, containerterminaler og fisketorve, ligesom der findes erhvervsvirksomheder såsom Bruun Rasmussen Kunstauktioner A/S og Mærsk Olie og Gas A/S.

Nordhavn fik i 2013 sit eget postnummer, 2150, og blev dermed for alvor anset som en ny selvstændig bydel.

Nordhavn

Udviklingsprojektet

Nordhavn

Skandinaviens mest ambitiøse byudviklingsprojekt

Størsteparten af Nordhavns areal ejes af By & Havn, der har påbegyndt en omfattende udvikling af området, som har udsigter til en gennemgribende opdatering over de næste 40 år. Et konsortium bestående af Cobe, Sleth, Polyform og Rambøll står bag vinderforslaget for Nordhavn, der er i fuld gang med at blive realiseret. Nordhavn er på papiret Skandinaviens største og mest ambitiøse byudviklingsprojekt til dato, og vil give rum til 40.000 beboere og 40.000 arbejdspladser.

Fremtidens bæredygtige by

Nordhavns bæredygtige vision

‘Fremtidens Bæredygtige By’ er på samme tid overskriften og visionen for Nordhavn. Det tidligere industrikvart er under forandring til en helt ny, bæredygtig bydel. Bæredygtighed skal her forstås i alle begrebets facetter og ikke blot som miljømæssig ansvarlighed.

Seks underpunkter til den overordnede vision har dannet ramme for konkurrenceopdraget og sørget for at alle aspekter af bæredygtighed blev tænkt ind. Fremtidens Bæredygtige By er på én og samme tid: en miljøvenlig by, en levende by, en by for alle, en by ved vandet, en dynamisk by, en by med grøn trafik.

Nordhavn Konditaget Lüders

Områder i Nordhavn

Amerika Plads

Amerika Plads er en ny indbydende bydel nær vandet. Det er et fællesprojekt mellem By & Havn, TK-Development og den hollandske arkitekt Adriaan Geuze fra tegnestuen West 8.

Visionen bag projektet har været at udvikle et bykvarter med unikke muligheder – og dermed skabe høj kvalitet, udfordrende og tidsløst arkitektur samt tæt bebyggelse mellem beboerne, der skal være med til at skabe liv i kvarteret.

Resultatet af det fælles samarbejde har tildelt bydelen prisbelønnede bolig- og erhvervsbyggerier. Derudover er den aktive færgeterminal, caféer og supermarkeder med til at gøre dagligdagen mere funktionel og attraktiv.

By & Havn har været forgangsbillede for at modernisere området, men dog samtidige beholdt de historiske værdier. By & Havn valgte at transportere den gamle Frihavnsstation fra 1895 til opbevaring under opførelsen af nye bygninger, som nu er placeret midt på Amerika Plads til glæde for beboerne.

Marmormolen

By & Havn står for en stor del af udviklingen af Nordhavn og har haft en gennemgående rolle i Marmormolens ombygning. Marmormolen huser både bolig og erhverv samt en helt ny havneåbning.

Navnet Marmormolen kommer af Frihavnens første industrivirksomhed som hed Marmorværket og er en del af den grundlæggende tankegang for den ambitiøse byudvikling.

Et særligt kendetegn ved Marmormolen er det stjerneformede byggeri, som er med til at skabe et internationalt miljø med særpræget arkitektur.

FN Byen er nærliggende til Marmormolen, der består af 259 lejeboliger som har udsigt til vandet, og kanalerne indbyder til lange gåture og med brede trætrapper, har man mulighed folde sig ud fysisk.

PenSam og By & Havn står bag byggeprojektet Marmorbyen, hvor alle lejligheder er solgt på i alt 27.895 m2 til den tyske kapitalforvalter Patrizia.

Marmormolen

Århusgadekvarteret

Århusgadekvarteret er kommet for at blive Københavns nye havnekvarter. Århusgadekvarteret er det første område der udvikles og forandres til et nyt bykvarter med plads op til ca. 3000 beboere og 7000 arbejdspladser. Området er en sammensmeltning mellem gamle bygninger, siloer og kajakanlæg, som tilsammen skaber det nye byrum. Her er et gennemgående råt materialevalg som beton, asfalt, hårdt træ og stål, der står imod vind og vejr. Dette er med til at give Århusgadekvarteret en særlig karakter i form af det rustikke sammen med det gamle og forfinede udseende.

Århusgadekvarteret er skabt med en tankegang om, at det skal være trygt at færdes og opholde sig i kvarteret. Der er lagt stor vægt på trafiksikkerhed og tilgængelighed for fodgængere og cyklister. Trafikken afvikles ved lave hastigheder, da området fastsættes som gågade dog med kørsel tilladt. Derudover er belysning en vigtig faktor for sikkerheden i Århusgadekvarteret, da det kan være med til at danne sig et bedre overblik i gaderne og byrummene, til gavn for dem som benytter sig af området.

Trælastholmen

Idéen bag Trælastholmen er at der skal udgraves flere nye kanaler, så det føles som om at vandet trækkes ind i hjertet af kvarteret og på den måde forbinder Svanemøllebugten med Øresund. Langs de smukke kajkanter bliver der opført nye promenader, som skal være med til at skabe liv ved vandet.

Trælastholmen bliver det mest livlige kvarter i Nordhavnen. Bystrukturen kommer til at ligge tæt mellem de relative små byggefelter med bygninger fra fire til seks etager. Der er planer om lette og elegante gangbroer mellem bygningerne, så det hele føles sammensmeltet og gennemført.

De lyse nuancer og facader er med til at sikre, at dagslys kommer til at reflektere ned i de tætte bebyggelser, så det kommer til glæde for alle ved Trælastholmen – både voksne og børn.  

Trælastholmen
Levantkaj

Levantkaj

Som et led i byudviklingen i Nordhavn skal Levantkaj Vest ændres fra industri til bypark med grønne og åbne områder. Planen er at containerterminalen skal flyttes ud på den yderste del af Nordhavn. Den første etape er allerede nået da den internationale skole (CIS) blev indviet på Levantkaj Vest i marts 2017 – delvist ude i Orientbassinet. Skolen kan rumme 1.200 elever, på et samlet areal på 26.000 etagemeter. 

Skolens arkitektur afspejler de tidligere containere, hvor konstruktionen med bygninger i flere lag og det robuste materialevalg leder tankerne hen på den industrielle fortid. I fremtiden skal Levantkaj Vest være en selvstændig holm, hvor på den nordlige del blomster ny bebyggelse op og mulighed for udendørs aktiviteter skabes.

Beboerne om Nordhavn?

Vi valgte Nordhavn, da det klart er det mest ambitiøse og spændende område i København. Her er fantastisk arkitektur og med metroen på vej bliver det nemt at komme hertil.

– Karin Elinor

Nybyggerier i området

Kommentarer

Leave a Reply

Scroll Up